Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

10 MINIT INI MISTERI

0 comments

Sedang saya bernyanyi lagu popular ‘wonderful tonight’, datang seorang pakcik yang umurnya mungkin dalam lingkungan 60an mungkin memandang tepat ke arah saya sambil meminta lagu popular melayu, ‘isabella’. Saya menganggukkan kepala sebab nak habiskan dulu lagu yang sedang nyanyikan. Gayanya seakan mendesak maka sayapun tunaikanlah permintaannya.

Se usai habis lagu isbella, dia pun bersembang-sembang sekejap dengan saya, katanya, ” Di Indonesia bersepah orang macam kamu ni”. Saya kata, ” oh ok”, sambil tersenyum sambil melayan kerenahnya yang mungkin mahukan perhatian. Mukanya terketar-ketar mungkin berpenyakit ‘parkinson’, saya rasalah. Pakcik yang bertopi baretta itu orang berniaga yang selalu berulang alik ke Indonesia. Saya hormatlah juga sebab dia orang tua.

“Ini buku-buku kamu tulis?” tanyanya lagi sambil matanya menjenguk buku ‘sembang tepi jalan dan ‘syurga yang hilang’ yang saya paparkan di softcase yang saya bentang bersama album-album saya. ” Ya betul bos”, jawab saya dalam nada yang ceria walaupun tak selesa sangat dengan soalan sebegitu. ” Tapi buku ni tak ada apa yang menarik atau istimewapun kan? “, ” melainkan hanya cerita-cerita biasa saja”..tambahnya nya lagi dan saya pun ketawa, ” ya betul, hanya cerita-cerita biasa”..Ha ha ha

Selepas itu pakcik itupun berlalulah…Itu takdirnya untuk singgah dan bila dia pergi, itu takdirnya untuk berlalu macam angin lalu bagi saya…tidak menyentuh dan tidak tersentuh sebab dari saya rasa mengantuk menyanyikan lagu isabella sehinggalah saya berasa segar untuk lagu-lagu berikutnya…Ha ha ha

Tidak banyak yang boleh diharapkan dari knowledge seorang pakcik yang hidupnya di dalam dunia yang hanya betul dan selesa padanya, faham syurganya lain, faham syurga sayapun lain. Walaupun mata yang memandang keadaan saya dalam konteks kesengsaraan ataupun neraka, pun bagi saya inilah syurga saya.

Masalah bagi kita bagi saya jika kita masih tidak tahu mahu kemana kita atau akan kemanakah kita nanti? Atau siapakah kita ini sebenarnya? Atau di sini dan di situ itu samakah?

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.