Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

cerita orang-orang bawah dan orang-orang atas..

11 comments

Orang miskin dan orang kaya ujiannya sama saja..Orang miskin ujiannya otak serabut sebab tak ada duit,nak makan..Orang kaya ujiannya macamana nak agihkan duit dia yang banyak bersedekah untuk orang-orang miskin..Sebab dia ingat itu duit dan harta dia punya hasil dari titik peluh dia walau  sumber entah dari mana mana itu wallahualam..Orang-orang kampung biasanya hidup mereka sangat sederhana dalam segala hal..Dan kamu akan selesa bila kamu kenal mereka sejujurnya,sebab mereka tidaklah banyak kepentingan   dalam hidup ni..Ada itu memang lah ada..sebab namanya kita ini manusia..ada watak baik,ada watak jahat..Tapi situasinya masih lagi terkawal..Ada juga orang kampung yang kaya,banyak harta..Dulu arwah bapak gua banyak tanah,tapi sebab nak sekolahkan anak-anak..dia jual pada orang kaya kat kampung dengan harta yang sangatlah rendah..Dan orang kaya akan jadi makin kayalah..Sebab biasanya orang kaya akan memanupilasi apa yang boleh dimanupilasi..orang miskin biasanya terdesak dan tak punya banyak pilihan..Dan disini kita boleh lihat betapa mangkuk hayunnya golongan orang-orang yang yang kaya jenis ini..

Orang miskin biasanya tak takut mati..Sebab mereka tak ada banyak duit dan harta..Jadi tidaklah berasa kehilangan..Jika ada pun cuma perasaan dan kefahaman tentang Tuhan dan alam yang buat mereka berasa takut akan balasan antara dosa dan pahala,syorga daan neraka..Berbeza dengan orang kaya..mereka sangat takut kehilangan tentang apa yang sedang dan akan mereka miliki,Jadi mereka akan berdoa siang malam minta dipanjangkan umur dan murah rezeki..Selama-lamanya kalau boleh..50 tahun?80 tahun?100 tahun?ha ha ha..Sudahnya kamu akan mati juga..umur 50 apa yang ada dibadan dah berkerut sana sini..Macamana nak hidup selamanya..?

Kekayaan adalah subjek yang paling kelakar untuk kita perbincangkan sebenarnya..Cuma kalau kamu kaya,bersedekahlah pada orang-orang miskin..Itu ibadat yang paling prktikal antara kita sesama manusia…Kalau mau berzakat ,jangan bagi ke persatuan atau pusat zakat yang formal..sebab itu  antara elemen kapiltalis yang membodohkan pemikiran kamu kalau kamu fikir..Kamu terus kerumah atau berjumpa peminta sedekah atau gelandangan..Sedekahkan pada mereka..itu lebih afdal,tak apa .kalau Tuhan tanya,cakap gua kasi izin…he he…

Dan golongan yang paling kelakar bagi gua adalah orang-orang politiklah..Orang politik ni lebih pandai dari orang ugama sebenarnya..ya lah,rasuah yang memang dah haram,dikatakan halal pulak..bab hukum hakam,dosa pahala ni dia boleh pusing-pusing dan adjust sana sini..Beruntung kalau kita jadi orang politik..he he..Lepas tu bolehlah buat banyak duit,dapat projek sana sini,tipu sana sini..tapi kenalah islamik beb,kalau tak nanti orang melayu susah nak percaya.Lu mau tipu sana sini itu ok,tapi lu kena sembahyang,kalau boleh waktu pilihanraya yang dah nak dekat ni jangan langsung tinggal sembahyang,itu penting beb,Dan muka kena muka welfare lah selalu,kena cakap saya insan yang kerdil dan hina..setiap masa dan saat kalau boleh..at least sampai habis election…Dan setiap satu jam,kena lawat dan sedekah pda orang miskin,tapi kena bawak jurugambarlah,kalau tak ada tak boleh..Biar orang tau kita pemimpin berjiwa rakyat yang tempohnya dimusim pilihanraya saja..Susah sangatkah?Orang melayu ni sangat-sangat senang dibeli jiwanya…

ha ha ha…


Kebenarannya……

8 comments

Kebenarannya aku sedang berjalan dilorong ini,lorong yang memang dibikin untuk aku..Masaalahnya?Memanglah banyak masaalah..Sebab hidup itu sendiri adalah masaalah..Lainlah kalau kamu duduk dalam perut ibu kamu atau kamu masih menjadi rahsia dan ceritanya sebelum kamu ada dan diadakan..Selesa?Sebenarnya tak ada pada makna dan kata-kata..Aku sukakan kesimpulan..Solution..Gini..Inilah kebahagiaan versi aku..Bila dosa dan pahala itu bercampur,itulah kamu dan kamu haruslah menghargainya..’Dosa juga diperlukan dalam hidup manusia,kalau ingin tak berdosa,jangan jadi manusia,jadi saja Malaikat’..Itu kata-kata penyanyi Folk Indon Doel Sumbang..

Duduk bermenung,aku menjengok semalam..ohh..alangkah sebentarnya waktu..Gedebak gedebuk aku dah pun semakin berusia,nasib baik aku telahpun mendewasakan akal fikir seiring dengan waktu..Sebab?Bukankah tadi aku kata,aku sedang berjalan diatas takdir sejak tahun 1990?…Sebelum tu?Anggap saja aku belum akhil baligh atau belum cukup faham tentang hidup dan Tuhan..Saat ini?Apabila kamu tahu rahsia dan ceritanya..ianya hanyalah sebuah permulaan untuk kamu lebih mengenal diri kamu sendiri..Tak percaya?Ha Ha Ha….Dan ianya adalah keselesaan yang hakiki..

Yang hakiki pulak bukanlah bersifat material…Ya dan ya..itu betul..Makanya kamu akan hilang nikmat untuk menikmati juga nikmat untuk merasa diakal satu persatu..Kamu cuma merasa apa yang ada dijiwa..Ianya bukannya matematik,bukan pengiraan,bukan fakta,mungkin 1+1=3..Kamu suka dia ,itu yang ad diotak kamu,nafsu..mencuba untuk kenal dia,cari dan cari jalan..telefon,mesej pesanan ringkas,Ok dapat…Dan sudah tentu kamu boleh bayangkan keindahan tentang dia..segalanya tentang dia,Itu emosional..Dan bab yang selanjutnya kamu telahpun mempunyainya..dia yang kamu puja dulu..selepasnya adalah sebuah permulaan sebuah cerita..logistik,rasional…Ohh..tak lah seseronok yang disangka…Diwaktu ini laut yang kamu lihat tenang dulu sewaktu kamu dialam angan-angan..(walaupun laut bukannya tenang selalu…)sudah selalu bergelora..ribut,tsunami..Dan mata kamu sudah dicelikkan untuk sebuah realiti…Jadi kamu boleh pilih mahu diteruskan atau berhenti disitu saja….Ha Ha Ha…Kalau kamu memang betul menghargainya,ya dan kamu telah memilikinya,tanpa mengira apa dan siapa dia..Dan berjalanlah diatas takdir kamu sendiri…itulah kebahagiaan..

Apa lagi yang kamu mahu?Bilamana semua yang kamu mahu itu ada disini..Dijiwa kamu,dan bila dijiwa kamu sudah tidak berkehendak…Itu sebab kamu perlu bijaksana dalam menjalani hidup ini..Keseimbangan antara dunia dan akhirat…Zahir dan batin..akal dan jiwa….

Aku memang begini…Ha Ha Ha…


hidup dan mati..

16 comments

Aku menilai kematian itu sebagai suatu subjek yang mesti kita semua lalui,ianya lumrah ..dan ianya indah,yang perlu kita nanti-nantikan..Umpamanya kubur..contohnya,dulu aku ada baca novel Atheist karya Ahcmat K.Mihardja.dalam satu babak,watak Rosli mempersoalkan kenapa kita takut melalui kawasan kubur pada waktu malam?Berbeza dengan waktu siang..Malam sebab kita tak nampak,siang sebab kita nampak..malam gelap dan siang cerah..itu saja bezanya..Pun tak semudah yang kita fikir dan bayangkan juga sebenarnya..Persepsi pemikiran kita perlu berubah beb!

Kita kena positif..terutamanya dengan Tuhan…sebab kita sebahagian dari ceritanya.Kita watak-watak atau tajalli sifat alam ini dan kita sedang menterjemahkan makna hidup melalui apa yang kita tahu dan faham..

Selepas kematian arwah pak mertua,aku diminta untuk membikin satu sajak untuk arwah..Aku pun bikinlah..Selepas 10 minit siaplah sajak yang ditulis..Mungkin berkesan dan keluarga bini aku pun menangislah bila membaca sajak yang ditulis..Aku tak galakkan kita bersedih sebab ianya hanya mainan perasaan yang telus,dan ugama pun tak menggalakkan begitu..Kalau kamu ingatkan arwah,sedekahkan Fatihah itu lebih bermakna dan berfaedah..Sedih sedih ni semalam beb…Hidup perlu terus..yang wajib kamu percaya,Roh arwah telah kembali kepada yang empunya Roh..Rahmatullah..Aku punya keyakinan untuk itu..100%..Dia bukan milik kita,dia milikNya..kita hanya menjalankan amanah yang diberi..untuk kita sementara masih didunia ini..

Yang masih bernyawa,teruslah merasai nikmat suka duka hidup ini seadanya kita..Aku pun tak tau esok lusa apa akan jadi..hehe..

Aku dan famili balik ke Ipoh hari isnin malam(16/3/2009)Sampai ke Sungkai Tren pulak rosak..tayar berasap..tersadai kat situ 2 jam..Sampailah ke rumah pukul 3 pagi..Kita estimate antara Ipoh-KL 3 jam atau lebih sikit je..hehe..Kamu tak boleh nak duga apa akan jadi dimasa akan datang hatta sedetik saat ke depan pun…

Dalam hidup ni kita punya peranan atau watak yang disediakan untuk kita..jadilah apa yang kita mahu..Dan selebihnya kita laluilah takdir kita seadanya..Dan jadilah seprang penerima takdir yang redha dengan perjalanan dan ceritanya..

Berkenaan cerita musik,adalah bersembang-sembang dengan kawan-kawan..Aku suka lepak di Bangsar.di restoran Mydin..lepak dengan Rahmat dan Black…Aku dok fikir ginilah..Aku lebih suka menonton si Black atau Nik atau Nan menayanyi dari menonton show Iwan Fals atau Bob Dylan..Dan aku lebih suka menonton Rahmat atau Pyanhabib baca sajak dari menonton Rendha..Aku lebih suka menghargai yang ada disekeliling aku dari menghargai yang aku tak kenal..tarak soul..Dan kalau Fals lalu depan aku pun,aku tak rasa aku akan sapa dia..tapi kalau Black,Nan  atau Nik lalu..Sudah tentu aku akan sapa..hehe..Bukanlah maknanya aku tak suka Fals..cuma aku suka realistik..Kita kena menghargai kawan-kawan kita beb..Kita kena support antara sesama kita..Dengan itu kita akan jadi lebih besar dan kukuh..Jangan duduk dibawah bayang-bayang sesiapapun..sebab semuanya itu bukan kamu..kamu kena jadi kamu…Kalau kamu tak kenal kamu,kena juga cari jalan macamana kamu boleh kenal kamu..hehe..

Kita cuma ada hari ini..semalam dan esok bukanlah milik kita..Saat yang sedang kita lalui adalah saat kita menikmati nikmat hidup seadanya..Selebihnya takdir..


Perihal kematian

7 comments

Alhamdulillah,semuanya selesai..arwah bapak mertua dah selamat dikebumikan dengan selamat dan alam merestui..

Sebenarnya gua ambil tiket tren hari jumaat(13/3/2009)..Bini gua berlepas dulu dah pada rabu tu(12/3/2009)sebab gua rasa memang tak sempat..Gua sebab kena jaga mak tu sebab tak boleh pergi awal sikit,lagipun hari kerja..

Sudahnya pukul 5 pagi khamis bini gua call,abah dah meninggal..Gua pun ambik tiket bas pukul 7 pagi,terus ke Kl..sampai pukul 9.30 terus ke Masjid Khairiah,AU3..masa tu tengah mandi mayat..ramai orang menziarah dan sama-sama sembahyang untuk jenazah..

Arwah semasa hidupnya seorang yang amat mesra dengan masyarakat sekelilingnya,pernah dapat khidmat pekerja cemerlang di Dewan Bahasa,pernah jadi johan berqasidah..Bapak mertua gua ni kerja Driver  saja di dewan bahasa tu..tapi itulah,itu watak yang telah disediakan untuknya,dia sangat jujur dengan kerjanya..Sampaikan bila pegawai,Doktor yang nak mengesahkan kematiannya pun terkejut sebab dia pun kenal arwah…Cuaca pun redup dan tak hujan,seolah merestui pemergian arwah..Dikebumikan pda tengahari sebelum zohor..semuanya berlangsung selama setengah jam saja..orang pun berduyun-duyun datang..sama-sama bertalkin..Hablumminannas arwah sesama masyarakat alahamdulillah baik..Gua pun lega la juga..liang-lahat pun ngam-ngam untuk siaz arwah..

Saat-saat nafas akhir arwah pun relaks..dia pergi kesana dengan tenang jiwa..

Jangan digusar tentang rahmat Allah,jangan diwas-was tentang kasih dan sayang Dia,jangan digusar tentang kembalinya roh kepada yang empunya roh..sebab itu semua janji dia didalam Al-Quran..yang wajib kita percaya semua kata-katanya..Sebab ianya benar belaka..pertingkatkan tahap yakin kita kepada dia..positifkan cinta dan kasih sayang kita kepadanya melalui hidup yang sedang kita lalui…Inilah kita seadanya..

Alfatihah..


Page 1 of 3123