Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

This is real…D.R.U.R(Dari rakyat untuk rakyat)

14 comments

Ada artikel pasal album baru gua yang akan diterbitkan sedikit mansa nanti,dalam Tabloid Suara Keadilan..isu 171..yang ditulis oleh Amin Iskandar(Black)…

Gini,gua kena cari dana untuk bikin ini album beb….Sebabnya gua mau bayar studio,produser,sessionist,print CD’s..lay out cover…Cakap terus terang..This is real,album ini bukan untuk hari ini,tapi untuk tatapan generasi akan datang ..Gua dah ada 6 album,dari segi achievement sebagai artis yang ikut kepala sendiri,gua bersyukur kerana hasil karya gua diterima walau taklah sebesar Mawi atau Nasir atau Awie atau Amy,gua ada sebab dan alasan yang munasabah untuk berpuashati..Semuanya atas pertolongan Tuhan,sebab atas segala sebab,Dialah yang diatas…Dari awal lagi,gua sudah reject arus komersial..semuanya atas dasar prinsip..Pun gua masih disini,dan album pun masih dijual sehingga hari ini..Hidup itu praktikal..jadi gua tak anggap gua ni hero pun,kerana kita semua kawan-kawan..hidup biasa-biasa saja..Untuk merasa atau perasan didalam dunia glamour artis,tak ada langsung dalam list otak gua,sejak dari mula berkarya..Mungkin gua kurang faham atau tak nak faham..Konklusinya gua tak berminat untuk duduk dalam dunia artis yang tak sesuai dengan selera jiwa gua….Musik itu perlu lahir dari hati dan kemahuan..Dari jiwa yang sederhana,sebab jiwa itu bukannya kehendak luaran,ianya untuk santapan dalaman..Dalaman itu dari segi kehendak dan permintaannya,hanyalah yang gitu-gitu saja..Dan sampai sekarang pun gua masih dalam proses menterjemahkan makna hidup dan keperluan dalam hidup yang sedang gua jalani ini..Hasilnya gua taklah kaya-kayapun,tapi tak lah teruk juga.. yang pastinya gua ada ramai kawan-kawan yang cool dan sewaktu dengan gua..hahaha..

Untuk album baru  nanti,ianya penting..penting pada gua sebab hampir semua lirik-lirik ditulis oleh kawan-kawan seperjuangan yang gua respek dan hormat..Zunar,dia ni gua kenal bukan sehari malah dari tahun 90 dulu..Dan dia sangat firm dengan apa yang sedang dan akan diperjuangkan,Seperti juga Black,Rahmat Haron,Ubi Lepih,Abdullah Jones,Hishamuddin Rais,Amer Hamzah Arshad dan Pyan Habib..

Nama-nama yang gua tulis diatas adalah sangat penting untuk tatapan dan ingatan untuk generasi hari ini mahupun yang akan datang.Mereka bagi gua adalah pejuang sejati ..Dan mereka sangat penting dan punya peranan yang besar dalam misi yang sedang diperjuangkan..Gua sendiri yang offer mereka-mereka yang memang kawan gua untuk involve dalam projek album (DRUR) ni..Gua bolehlah diibaratkan sebagai penyampai hasrat  cuma.Mungkin visi berbeza,namun tujuannnya sama..

Gua cakap dengan Zunar,gua boleh buat simple tapi Zunar malah kawan-kawan pun mahukan yang terbaik,sebab benda ni untuk tatapan pendengar dan generasi hari ini mahupun esok..Kalau mahukan yang terbaik,memerlukan perbelanjaan yang setimpal dengan kualiti muzik dan rakaman..Itu sebab album ni memerlukan sokongan dari kawan-kawan yang turut sama berjuang..Nanti kita boleh berlagu sama-sama,nyanyi sama-sama,walau sumbang..Jalan terus beb…….hehe


hari-hari yang sedih dan marah..

3 comments

Minggu ni gua ada di Kl,macam biasa berjumpa kawan-kawan,busking,jumpa kawan-kawan sastera yang hadir berdemo,bersemangat..hehe..Macam upacara pesta pulak…haha..sudah tentu ada marah..marah yang amat,seperti mesej pesanan ringkas yang gua terima dari Pyanhabib..”Gua terbakar betul,gua dah lepaskan dalam blog..”ya,Pyan memang layak untuk marah,semua yang berdemo memang layak untuk marah..gua tak mau cakap pasal diorang,sangat menyampah dan memualkan sebenarnya…

Jumpa Marsli no di Pasar seni,pun meluahkan amarah dan kecewa yang amat..pendekata semua kawan-kawan gua yang gua jumpa semuanya menyampah yang amat…

Apa diorang peduli?hehe..ulang sekali lagi?hehe…diorang kena peduli sebenarnya,sebab diorang kita yang pilih..hehe

Tadi siang,gua menziarah bapak mertua,di wad Radioterapi..Barah paru-paru,dah stage 4..Ini first time gua melawat sebenarnya..yang sebelum ni,tak sempat..Cuma orang rumah yang pergi…Jadi tadi gua sempat luangkan masa..Gua tak kenal pak mertua gua,walaupun dan nampak dia,tak expect langsung itu dia,yang terbaring lesu,lemah,sangat uzur,tak bermaya..tidur..terlalu sedih sebenarnya,tak terucap dengan kata-kata mahupun tulisan..dan tak kuat untuk menghadapi babak sedih sebenarnya..haha..teori dan praktikal itu tak sama..

Makanan pun tak bersentuh,suara pun dah tak keluar..

Redha,kena redha..sebab itu penyerahan yang mutlak,solid..

Solid…


Zubir Ali-alfatihah

7 comments

Semalam,sewaktu dalam tren perjalanan ke sini,dapat mesej dari kawan-kawan..’Komposer dan penyanyi meninggal dunia di Hospital pakar Damansara pada jam 11 pagi tadi selepas menjalani pembedahan jantung…’

Itulah,disekeliling aku banyak orang yang mati dan akan mati,dan aku pun akan mati juga..semua yang bernyawa mesti mati..bila roh ditiupkan ke jasad,maka kita pun ber’nyawa’..Bila roh itu kembali pada yang empunya haq..seperti katanya,dari aku kamu datang,kepada aku kamu kembali..jasad pun menjadi mayat,reput kembali ke tanah..Roh tak mati,roh abadi,kembali ke asalnya..itu perjanjian kita lama dulu,di loh mahfuz..sebelum adanya titik..sebelum adanya cerita kita..Roh itu semangat,jiwa..seperti juga katanya..’mengadaplah kepada Tuhanmu dalam jiwa yang tenang’.Itu sebab dalam hidup ini kita perlu selalu bertenang,bersedia,mengingatinya..kalau boleh disetiap turun naik nafas kita,kita selalu berserta dia,maknanya kita tak lupa,tapi itulah..dah namanya kita manusia..lupalah kita pada dia,padahal dia selalu ingat kita,setiap masa..sampailah degup jantung kita terhenti..

Maka wajiblah kita belajar mengenal Dia,melalui hidup yang sedang kita lalui ini.Kita usul asal kita,sampai lah ketitik awal,malah sebelum adanya titik..sebab ini cerita dia,kita hanyalah pelakon yang sedang menyempurnakan ceritanya..kita cuma hanya ada”masa dan ketika”..kita cuma ada kenangan,pun kita tak boleh nak ambil kenangan tu..sebab ianya hanya sekadar kenangan..apa yang kita ada hanyalah apa yang sedang kita lalui..enjoy the moment,bak kata orang putih…hehe..

Mengenal hakikat adalah mengenal dia,mengenal dia adalah mengenal kita,mengenal kita untuk kembali kepada dia..jiwaraga kita serahkan..hidup dan mati kita..yang hidup itu roh,yang mati itu jasad..jasad itu cerita dunia,roh itu cerita akhirat..itu sebab wajib kita belajar mengenal roh,sebab akhirat itu telah pun berserta kita sewaktu bermulanya benih pertama kita didalam perut ibu..betapa ajaibnya cerita kita yang bernama makhluk ini..betapa mulianya kita disisi kejadian sebab kita yang dipilih untuk menjadi watak utama dalam semua watak yang disediakan..insan itu sesempurna kejadian…itu sebab bila kita dah meninggalkan dunia ini,kita pun digelar Allahyarham..kenapa gitu?Sebabnya kita sebahagian dari ceritanya…yang selebihnya hanya dialah yang tahu..Kita ini tak punya apa pun,segalanya pinjam belaka..anak-anak?pun pinjam juga,hanya amanah dan tanggungjawab dalam menterjemahkan makna hidup dan kasihsayang didunia ini..apa yang ada dibadanpun sampai masa habis,reput,tak berfungsi..dulu mata sihat,la ni dah rabun,dulu rambut hita,la ni dah putih,dulu jantung sihat,la ni dah sakit..gitulah..habis macamana yang kita kata ap ayang dibadan ini kita punya?hehe..kita ada bakat?pun dia punya juga..kalau dia nak ambil,dia ambillah..itu sebab dalam hidup janganlah kita bermegah dengan apa yang kita ada..sebab semuanya milik dia..kita pandai menyanyi,tiba-tiba esok bangun tidur,suara dah hilang..habis lenyap..kita pandai bermusik?suatu hari accident,habis tangan dan kaki..habis lenyap..hehe..Dah semuanya cerita dia..Itu sebab juga,bersyukurlah atas apa yang sedang kita miliki ini walaupun ianya bersifat pinjaman..

Aku suka mengomel pasal bab mati ni sebenarnya..sebab aku memang nak mati,tapi tak mati-mati lagi…hehe..Aku suka untuk menghadapi saat-saat itu..sampai masa aku akan pergi juga..dan juga kita-kita semua..

Berbalik pda Zubir Ali,aku kenal dia dan dia pun kenal aku..dia matang sebagai seorang manusia yang tahu diri..Kita kenal msa kat UM dulu,sewaktu aku buat persembahan 2-3 kali jugalah..dia beli album-album aku..dan dia menghargai bakat aku,Aku ada semu album Harmoni dulu..pun membesar dengan lagu-lagu dia..penantian,doa,sepanjang jalan ke pulau pinang,siapakah memberi khabar…banyak lagilah..dulu masa belajar main gitar awal 80an dulu akan mainkan lagu-lagu dialah..hehe…

Dan aku tahu yang dia sudah cukup bawa bekal,untuk kesana..

KEMATIAN ADALAH PERMULAAN UNTUK KITA LEBIH MENGENAL DIRI..

Alfatihah…


Perak negeriku yang aduhai……

13 comments

La ni gua dok bengong-bengong gitu..Semalam gua dapat SMS dari kawan,gini bunyinya…”sekarang taraf kau dah sama macam MB Perak…kau nyanyi bawah pokok..MB pun bersidang bawah pokok juga………hahahah..”

Gua balas gini”hahaha….Aku dah biasa nyanyi bawah pokok..dah terbiasa gitu..apa ada hal..MB dia buat satu benda yang luar dari kebiasaan…hehe”

Esoknya gua belas lagi gini..”aku nak buat lagu,title nya..Kita serupa tapi tak sama……hahaha……..

Apa pun depa dok kalut tak jumpa jalan penyelesaian,malah makin kusut masai…gua yang jadi mangsa..projek sangkut,gaji pun sangkut..Ekonomi negeri sangkut,ekonomi keluarga pun sangkut..semua sangkut..Depa apa yang diheran..yang untung depa juga..gua rakyat pendapatan bukan sebanyak depa..depa orang-orang kelas atas…kita orang-orang kelas bawah..inilah kenyataannya….Politik punya hal..kepala jadi pening..kita nak bagi anak bini makan..adoi…..kita pendapatan bukannya sebanyak mana pun..asal boleh hidup dan lepas bayar bil itu ini sudah la..Depa apa depa peduli,hehe..ini lah politik kawan..apa yang bestnya?Yang bestnya kita boleh rasa permainan orang-orang yang berkepentingan ni..yang tu kalah,kita sakit..yang tu menang?pun kita sakit…lama-lama mampus gitu je…lagi se

kena  Busking baliklah nampaknya…hehe…


Page 2 of 3123