Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

hijrah..2009

6 comments

dalam hidup kita akan selalu berhijrah dari satu musim ke satu musim,suka dan duka,kita gaulkan..menjadi satu makna pada kita,kehidupan..sebab kita hidup..
Apa nak dikhuatirkan,dimana-manapun ada Tuhan,bukankah kita dan kehidupan ini miliknya jua..Jadi wajiblah kita menghargai,bukan menafikan hidup..

Itu hari gua berjumpa dengan dua orang tokoh yg amat dihormati..Sasterawan negara,Pak Samad dan Syed Husin Ali..Mereka memberikan sumbangan untuk dana album D.R.U.R…terimakasih..Apa yang boleh gua ucap?Selain merasa diri kerdil bila berhadapan dengan dua tokoh hebat ini.Mereka telah melalui sebuah perjalanan hidup yang panjang sedang kita baru melalui separuh masa hidup ini.
Itu gua teringat masa nonton video musik program,Guitar Legend..ada Nuno Buttencout(gitaris Extreme,Joe Walsh,Satriani,Vai,Brian May)Nuno nampak terlalu kecil dibandingkan dengan legenda-legenda yang masih hidup itu)Sebab apa yang dia main,sebarang skill pun gitaris yang lain yang lebih otai dah bikin dulu..So the best way,dia cuma jadi diri dia je..But sudah tentu kita menghormati tokoh-tokoh hebat ini..

Dulu gua agak kurang mengenali Pak Samad…Cuma ada membaca beberapa buah buku beliau,sebabnya gua lebih suka baca karya-karya novelis Indonesia..Tapi gua suka Usman Awang dan Suhaimi Hj Muhammad.

Cuma pada tahun 2001 kalau tak salah,dalam satu program sastera di UBU Bangsar,program anjuran APUKE…Yang mana masa tu gua baru kenal Rahmat Haron..Dlam program yang rabak dan pecah tersebut,hanya dibikin disebuah bilik dalam sebuah apartment kecil..Dan gua pun suka pada majlis tersebut,sebab semua yang lerlibat memang dari golongan yang rabak..ha ha ha..Cuma gua tertanya-tanya dan agak terkejut,bila Pak Samad pun ada disitu..membaca sajak dan bersungguh meraikan anak-anak muda yang memang namanya anak-anak muda..Jadi dari situ mula datang rasa hormat pada sifat tawadhuk beliau.Bagi gua beliau seorang yang menghargai dan memahami,malah mempraktikkan makna kehidupan ini seadanya.Wow!!..Sasterawan yang lain mana ada macam dia beb!!Yang lain semuanya rasa duduk diawan yang biru dan kelam..biru sebab ingat diorang tinggi sangat dan kelam sebab at the end tak ada benda pun sebenarnya..Hanya angan dan perasan dari jiwa yang hampas disangka kalbu..ha ha ha.
Teringat juga cerita dari langit perihal ulama-ulama Yahudi yang cara berdakwahnya sangat merakyat..Contoh,mereka akan bergaul bersama rakyat,memahami budaya mereka,bukan budaya ulamak..Dan dari situ barulah dakwah boleh dilaksanakan..Sebab untuk mendidik hati,kamu kena masuk kedalamnya…..bukan menafikan dan menentukan yang ini atau yang itu..Kemudian menghukum..Itu sebab pada gua,memahami itu lebih baik dari menghukum..
Dan dari situ ..gua punya banyak collection’s buku-buku Pak Samad..beliau memang legenda..the one and only..Dan dia kasi gua tiga buah buku-bukunya yang tebal..Allahuakhbar…

Itu ada Nan Blues kasi tau,masa dia busking di Subway KLCC…Kalau Pak Samad lalu,dia gerenti menderma dan sempat singgah untuk bertanya khabar dan bercerita..Bukankah itu satu sifat tawadhuk yang sangat terpuji dan disukai Tuhan semesta alam?

Apa pun..terimakasih


Dari bapa untuk bapa..selamat hari bapak..

1 comment

Marah dan benci itu sebahagian dari cerita kita yang namanya manusia..Berikut adalah contoh marah seorang anak pada bapanya yang sudah meninggal dunia berpuluh tahun yang lalu..

Mat: Bapak aku ni tak adil dalam pembahagian harta pusaka..anak ada ramai..6 orang.. ada yang kaya,ada yang miskin..anak yang sudah sedia kaya diberinya lagi tanah..Aku dan kakak aku yang sorang lagi tu yang miskin tak dapat apa pun..Dua kakak aku tu,yang la ni dah kaya-raya..dapat lagi tanah,aku ni yang dah sedia miskin,habuk pun tak ada..bla bla bla..’

Gua: Kamu marah ke Mat?Jangan diungkit kisah orang yang sudah mati..Lagipun dia bapak kamu..Ugama pun tak suka..

Mat:Ya,memang aku marah dan tak puas hati,itu hak aku sebagai anak..Aku kena luahkan,kalau aku simpan aku boleh jadi berong..Dan itu yang akan aku tanya Tuhan bila aku mengadap dia nanti,kenapa bapak buat aku macam ni?Padahal dia seorang yang warak dan dihormati orang kampung..why,why and why….’

Gua: Gini Mat,kamu marah je Tuhan..itu lebih adil..nanti dia akan bagitau kamu jawapan..’

Gua: Selamat hari bapa Mat….’

He he…


dari tuhan untuk tuhan

11 comments

Semalam gua perform sana sini..Dan jumaat lepas(8hb mei)malam,gua dah start recording album D.R.U.R..masukkan basic track untuk 9 lagu..wah!!pakai metronome,separate track..rancangannya akan dimasukkan 12 lagu..jari penat menari,selagi ianya sebuah keselesaan..bebaskan..cuma jangan dipaksa,nanti lumpuh satu badan..
Semuanya akan berjalan lancar..Tuhan ada..
Dan semalam selepas busking,ke annexe pulak menemankan Rahmat yang melancarkan pelancaran buku syaira amira..ditemankan black..
dan malamnya ke pelita hati..pun menemankan rahmat bernyanyi dan black juga nik bergitar..hehe..

Bertanya pada diri,kenapa tak banyak sastrawan atau ahli sastera seperti pak samad?dan sudah semestinya tak sehebat pak samad..sebabnya yang lain perasan mereka masih mendengar lagu sharifah aini awal 80an dulu,diawan biru..duduk diawangan..macam dewa dewi..ha ha ha..payah sebenarnya kalau kita rasa hidup ini milik kita beb!!
nasib baik gua sudah allahyarham sejak tahun 92 dulu,kalau tak masih hidup dalam kelompok perasan yang tak kemana-manapun sebenarnya…hahaha


Kesetiaan

9 comments

 

Kesetiaan itu inti kepada sebuah cerita yang namanya kehidupan.Ianya pengorbanan yang mutlak.Hang Tuah legenda orang Melayu dipertikai kewibawaannya kerana kesetiaan yang melulu kepada rajanya.Hang Jebat dianggap hero,jiwa rebel memberontak atas dasar kebenaran.Tapi bukankah Hang Tuah itu atas dasar kesetiaannya kepada raja melebihi segala apa yang ada ditubuh dan yang apa yang disayangnya?Jika kita mendalami akan makna kesetiaan,ianya sebuah misteri yang sukar untuk diungkapkan.Antara kebenaran dan dusta,antara kasih sayang dan benci.Segalanya terkumpul,bercampur menjadi subjek kesetiaan.Dalam hikayat Seri Rama,Indrajit mati ditangan Letchumanan kerana kesetiaan kepada ayahnya Rawana walau dia tahu ayahnya itu lambang kejahatan sejagat.Walau dia tahu dia akan mati,walau dia tahu Rawana juga akan mati ditangan Seri Rama.Walau dia tahu kebenaranlah yang akan duduk diatas takhta akhirnya.Semuanya kerana kesetiaan kepada ayahnya  yang memberikan kasih sayang yang tak berbelah bagi kepadanya.

 

Seorang kawan suatu hari meminta pendapat aku tentang konflik antara dia dan ayahnya,yang mana katanya,ayahnya gagal berfungsi sebagai seorang ayah yang sepatutnya.Segala sifat yang tidak baik seperti kaki mabuk,berjudi dan berbagai lagilah.Dan kebencian kepada ayahnya sering mengganggu mindanya.Begini, ‘tugas kamu adalah menghormati ayahmu walau siapa pun dia,sebab itu tanggungjawab kamu sebagai anaknya,tanpa dia kamu tidak lahir kedunia ini.Berdoalah semoga dibukakan pintu imannya semoga segalanya kembali seperti yang kamu mahukan.

 

Begitu jugalah dengan kesetiaan kita kepada majikan,famili,kawan dan sebagainya.Dalam dunia politik pun berlebih lagilah betapa nilai kesetiaan itu amat dituntut sebagai satu asas paling penting dalam subjek sesuatu pertubuhan atau persatuan.

Baik buruk cerita manusia didunia ini adalah lumrah alam semesta.

 

Begitu?ha ha haa..


Page 2 of 3123