Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

mimpi yang realistik..

0 comments

Gua suka mimpi yang realistik.gua makan,gua rasa.bukan mimpi yang gua tak boleh nak capai..itu bukan realistik..itu angan-angan.gua memang selalu bermimpi..tapi sebab gua tak percaya pada mimpi,jadi ianya tidaklah menjadi hal dan masaalah pula.
realisitik itu kenyataan..apa yang kita sedang lalui adalah realistik..bercerita pun kita cerita benda yang realistik..sebab bagi gua,gua suka duduk dimana gua sedang berada..kawan-kawan ada yang senang,ada yang susah..jadi bila berjumpa kita tak bercerita tentang susah atau senang..kita bercerita tentang kehidupan yang nyata..sambil kita sedut asap kehidupan ini seadanya kita.ketawa kalau ianya lucu yang membahagiakan,sedih kalau ianya menyentuh perasaan.jadi itu watak kita yang telahpun direncanakan..

katakanlah,kawan gua..mak dia seorang pelacur kelas tiga..yang kawan gua ni dah hidup sukses..diberi cukup makan pakai,sekolah..semua cukup hasil duit lacuran…dan bila dia sudah senang lenang..dia mengeluh pada gua..dan dia mengutuk kerjaya ibunya yang menjadi pelacur..malu,aib,segalanya yang tak baik tentang ibunya..gua akan cakap..lu gagal beb!!lu pergi sujud ..cium tangan mak lu..lu boleh terus hidup sebab ibu lu..perihal kerjaya tu..anggaplah watak dia dimukabumi ini..selainnya..serahkan pada yang maha kuasa..buruk baik laku kita nilainya telahpun dihukum oleh masyarakat yang suka menghukum dari memahami..ya,kalau dia silap..itu perjalanan takdirnya..ianya karma..hukum alam..qada dan qadar..sebab yang tak baik disisi kita itu ada baiknya juga disisi dia yang menjadikan..kita tak tau..kita cuma dapat mengagak berdasarkan nilai kalkulatif kita sebagai manusia yang punya akal fikir..akal fikir kita ni bukannya betul sangat..sebab ianya berkepentingan..ianya sama macam kita melihat dunia,yang penuh berkepentingan.berbeza dengan Tuhan..kita umpama semut,,walau tekun bekerja,saling bertaut..bila tiba masa..titis hujan turun..mati,dipijak oleh manusia..pun mati..
segalanya mungkin pada dia..pada kita?hahaha..dalam diri kita ini penuh dengan sifat-sifat malaikat dan iblis..semuanya ada dalam diri kita.ada duit kita hidup.tak ada duit kita mati.sampaikan kita sedang bertuhankan duit.berdoa siang malam untuk dimurahkan rezeki.rezeki itu duit lah…

katakanlah,seorang kawan gua yang bapaknya seorang pencuri kelas tiga yang kerjanya mencuri yang ala kadar saja.dengan duit hasil curi itu ditanggung kawan gua ni bersekolah,makan dan pakai.semua cukup..dan kawan gua datang pada gua,mengutuk kerjaya bapaknya .gua akan cakap..lu gagal beb!!lu pergi sujud..cium tangan bapak lu..lu tak tau apa benda pun pasal hidup..itu saja.

sama juga dengan cerita dalam kitab mahabrata.indrajit anak rawana yang mati ditangan laksamana adik seri rama.indrajit bertemu dengan hanuman,anak seri rama.ya,dia mengaku yang bapaknya adalah lambang kejahatan sejagat.dan dia tahu semuanya tentang hukum alam dan karma.yang jahat dibalas jahat.tapi dia tetap menyebelahi bapaknya walau watak dia bukanlah seperti bapaknya..hanya kerana dia seorang BAPAK..itu sudah mencukupi..sebab dari bapak dan ibunya..dia lahir kedunia..jadi tidak salah bagi dia..dan dia tahu bapaknya akan mati..sebab itu memang hukum alam..

apa bezanya dengan nabi Adam yang anaknya habil dan qabil..watak baik dan watak jahat..tanpa ada yang jahat,mana mungkin yang baik akan dilihat baik?

jadi beruntungkah yang baik itu?pun tidak juga…kalau cuma berpura-pura baik..maknanya kita hanya menipu diri sendiri..kita boleh tipu sesama kita.tapi mana mungkin kita dapat menipu Tuhan semesta alam…

oleh sebab itu..marilah kita sama-sama melihat kejadian alam ini dengan matahati..sebab ianya lebih adil dan saksama..dalam hati ada mata..mata yang didalam tidak ada nafsu..mata yang zahir ada nafsu..mata yang didalam?mata siapakah itu?hahaha…


Hijab

1 comment

Gua rasa setiap insan itu akan terbuka hijab demi hijab yang menutup dirinya..untuk lebih mengenal juga untuk menjengah apa yang ada didalam diri..ianya proses yang panjang..tanpa mengira siapapun dia..Tuhan itu pengasih dan penyayang..
cuma perjalanan itu perlulah telus dan jujur pada diri..kita tak boleh menipu diri sendiri,kita boleh pusing sana-sini..dia akan ikut tapi dia snyum je..senyuman itu seperti kita melilhat anak kita yang berumur 2-3 tahun bermain-main dan bernakal-nakalan disana-sini..

dulu member gua pun ada datang hijabnya,lepas tu dia decide nak mendalami ugama kristian..sebab dia sudah nampak salib kat langit..hahah..gua tak boleh cakap apa lah..sebab itu perjalanan dia..dan kepercayaannya kearah itu..dia bukan orang jahat pun..baik..tapi perjalanan/kepercayaan adalah hak individu..wallahualam..
dulu gua pun suka mendalami itu ini…tapi bila dah kawin..anak-anak ni banyak membantu/menyedarkan kita sebenarnya..anak gua bagi arahan
suruh gua solat,dia cakap slow tapi serius..dia nak sangat tengok bapak dia solat..gua pun layan je ..bukannya kita buat benda jahat..anak anak ni diorang melalui proses kesempurnaan yang kalkulatif pada awalnya..bila gua solat dia akan tunggu sampai habis..haha..

jadi hijab ni akan datang pada kita,bila ada kesederan untuk kita mengenal apa cerita yang ada didalam jiwa..kita sedia maklum Tuhan itu ada dimana-mana…dilangit sana mahupun sini…jadi jika kita membuat pilihan untuk belajar mengenal diri..ianya lebih terarah pada yang didalam..bukan yang diluar..sebab yang diluar itu hanyalah perhiasan..ianya bukan jawapan..jawapan itu ada disini..sebab hanya dia yang kenal dia..

jadi hijab yang pertama biasanya penuh dengan elemen angan-angan..ianya tidak konsisten..sebab mungin kita excited,ada elemen sedih yang amat..shahdu..umpamanya kita baru mengenal yang dikasih..diperingkat permulaan biasanya penuh dengan elemen nafsu nafsi..pada gua itu proses yang biasa..seperti lagu Sheqal yang dibawah ni..yang berjodol pasrah..bagus lagu dan lirik ni..penuh dengan elemen kejujuran antara hamba dan pencipta..

..jadi selepas melalui satu musim yang penuh dengan elemen shahdu..kita akan cuba untuk konsisten dengan musim itu..tapi selepasnya kalau kita lebih mendalami..ianya adalah kenyataan hidup itu sendiri..penyerahan yang total..solid..dan dari situ kita akan lebih percaya/lebih terbuka kepada kejadian hidup itu sendiri..sebab?kita adalah sebahagian dari ciptaannya yang istimewa…wallahualam..


Gua dan dunia busking..

8 comments

gua suka busking..itu watak yang gua suka..pembusker..sebab apa?gua tak ada jawapan..fitrah alam kot..dan gua respek semua busker..kawan-kawan gua yang busking..sebab diorang tau apa yang diorang bikin…dan gua tak akan condemn diorang..respek..busker dulu pun gua respek..tak kira le dia hisap fit ke atau clean..dan gua respek tengok anak-anak mudad tak segan silu cari duit poket dengan busking di kedai-kedai makan..survival..gua respek seorang busker itu walaupun dia hanya tau main 10 lagu..dan tau 3-4 kot..ada sorang member gua macam tu dulu..dengan 10 lagu tulah dia busking sana-sini..collectioon dia lebih banyak dari collection gua..haha..salah sorang yang gua salute..member gua..Syed Amran..very talented singer/songwritter..mempunyai tone suara yang bagus..gomen kena lebih memahami golongan busker ni..bagi sokongan..sediakan tempat..ini kita nak busking kat subway LRT station pun tak boleh..sikap keterbukaan itu masih didalam proses yang makin positif..berbanding dulu..
Busking ni bagi gua untuk kita hiburkan orang..ikut level mereka..jadi ianya lebih seimbang antara kemahuan kita dan mereka..gua pun tak suka kalau nyanyi lagu hotel california atau wonderful tonight samapi 30 kali sehari…hahha..tapi orang suka..sama juga kalau kita main di kelab atau pub..orang kalau suka akan support..tapi gua busking di kl sentral..selalu nyanyi lagu yang gua suka..yang melodinya bagi gua best..macam lagu-lagu albert hammond,Dan fogelberg,mike oldfield,dylan..yang itu untuk gua punya syok sendiri lah..sebab tempoh busking lama..tapi itulah..banyak orang datang kat gua lepas gua nyanyi..contohnya lagu albert hammond..when im gone..lagu ni sedap tapi tak popular..ada sorang makcik tu bertudung,tanya gua..kat mana boleh dapat lagu ni/siapa nyanyi..jadi gua pun dah macam ‘Don’ le pulak…hahaha..so gua pun buat macam dalam cerita Godfather…ini Albert Hammond..ini lagu fastball..ini lagu U2..macam-macam..ini lagu mike oldfield..hahaha..itulah kepuasannya..bukannya dari segi ringgit..ada sorang kakak tu selalu datang..nangis-nangis dia dengar gua nyanyi..mungkin dia nak layan nostalgia dia kot..lagu fav dia boulevard..dengan casablanca..gua dah naik rimas melayan taste dia..adoi..ada pulak ingat lagu-lagu yang gua nyanyi ada dalam CD yang gua jual..hahaha..ya kadang-kadang gua nyanyi lagu juga..tapi jarang sebab..lagu gua complicated/untuk serious listener..jadi kita pun kena faham juga ..sampai bila nak busking?entah la..gua layan je mood ni..susah/senang…
ada satu hari tu sorang buta ..dah jadi member gua dia ni..dia akan lalu tempat gua busking sebab dia nak naik tren komuter..dia cakap ..u looks cheerful today Meor..haha..tu gua cakap ..orang buta pun boleh nampak…hahaha..tapi biasa le..bila collection best..cheerful la..kalau slow/awan mendung je…malap sikit le…hhahahahaha


mea culpa(pengakuan dosa)

5 comments

ini tajuk buku Amirul Fakir yang berjudul ‘mea culpa’..Amirul yang masih bergelut dengan sakit yang panjang..telah tiba ke subjek penyerahan/redha pada ketentuan alam..sangat penting sebenarnya..untuk menambahkan keyakinan pada takdir..itu akan membuatkan kita lebih menerima tanpa ada rasa sangsi..isbatkan ketentuan pencipta adalah sama maknanya kita menerima hukum alam ini seadanya..menerima itu penting sebab kejadian dan untung nasib kita memang ditangan pencipta..ada sedih,itu terjemahan dari rasa kasih ihsani kita terhadap sesama makhluk..apatah lagi yang dekat..

Cuma tajuk ini gua suka..untuk entri ini..ya kita manusia memang lemah..kelemahan itu nyata bila kita gagal mengawal diri..keseimbangan itu akan hilang bila emosi menguasai diri..dan iblis tentunya seronok mengambil alih duduk disinggahsana hati kita bila kita gagal dan kalah dalam permainan emosi..ianya sangat hodoh bila kita emosi sebenarnya,dan ianya sangat berdosa..ianya boleh ketahap yang tidak akan kita duga samasekali apa yang akan kita lakukan dimasa itu..walaupun ianya just a matter of moment dimasa itu..tapi kesannya akan membawa kita kesubjek sengsara yang amat panjang..bayangkan lepas je dari moment hodoh itu,kita terlalu penat..kesal,sebab kita baru saja kalah dalam permainan duniawi yang mahu itu ini..jadi at the end..kita akan duduk..lesu,mengeluh sendiri mengenangkan kebodohan kita sendiri..bukannya mudah untuk menjadi manusia ini kadang-kadang..kita sering dibodohkan oleh situasi kalah menang kehidupan..dan kita perlu mengaku jika memang ada masa kita ini bodoh melulu..lupa siapa kita,peranan kita dalam hidup ini,watak kita yang kita sengaja mahupun tidak kita sengajakan..dan kita akan menangis sendiri..kesal atas apa yang telah terjadi..jadi kita pun menuju kesitu..kesubjek kebenaran,yang kita sendiri pun tidak suka untuk mengadap mahu pun menghadapi…

Ujian Tuhan sangat nyata..takdir membawa kita kesitu dan kesini..ke iblis atau ke Tuhan..kita pilih sendiri mana kita mau pergi..jadi apapun..rasional itu yang terbaik..Tulisan ini sebenarnya bukan untuk mengingatkan siapa-siapa pun..melainkan untuk mengingatkan diri gua sendiri..wallahualam…


Page 1 of 212