Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

Politik dan kehebatannya

0 comments

Saya bersembang-sembang dengan kawan saya tentang orang politik dan kehebatan mereka. Katanya dia salute orang politik kerana mental mereka sangat kuat. Bayangkan permainan yang terpaksa mereka hadapi. Memang sangat menduga minda dan iman. Orang biasa memang tidak sama dengan orang politik. Itu saya bersetuju dengan pandangannya.

Bukanlah kerana isu porno atau liwat atau apa saja yang mengaibkan. Kita tidak bercakap tentang parti politik kiri atau kanan. Orang politik kanan pun permainan dan dugaan mereka berat juga. Semuanya berat-berat belaka dan saya salute mereka sanggup menghadapi permainannya.

Kita ni kalau kawan-kawan kutuk belakang pun dah terasa hati dan sebagainya. Orang politik ni lagilah, satu negara menyaksikan cerita baik dan buruk mereka, hatta cerita dalam kelambu pun masyarakat tahu, jadi bayangkanlah kalau kita manusia biasa yang menghadapinya. Ha ha ha

Saya rasa itulah harga yang perlu dibayar bagi mereka yang sanggup menggauli arena politik. Caci maki, keaiban, fitnah, tipu daya adalah sebahagian dari permainannya. Saya tidak sanggup! Tak apalah jika saya duduk dalam dunia orang biasa, inipun kadang-kadang kita pun tension dengan kerenah kehidupan dan persekitarannya.

Saya baca cerita tentang orang politik pun saya pening. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana mereka dan keluarga mereka menghadapinya. Memang berat. Atau mereka masih boleh tidur lena waktu malam? Atau badan berpeluh tidak mampu melelapkan mata walau bilik tidur mereka berhawa dingin kelas satu? Ha ha ha…

Dari segi hasil mungkin lumayan, tapi harga yang perlu kita bayar yang itu saya rasa ramai yang tidak sanggup menghadapinya. Tambahan bak kata kawan saya yang seorang lagi bahawa permainan politik di tanahair kita sangat menakjubkan? Ha ha ha

Pink Floyd – Brain Damage
Waters

The lunatic is on the grass.
The lunatic is on the grass.
Remembering games and daisy chains and laughs.
Got to keep the loonies on the path.

The lunatic is in the hall.
The lunatics are in my hall.
The paper holds their folded faces to the floor
And every day the paper boy brings more.

And if the dam breaks open many years too soon
And if there is no room upon the hill
And if your head explodes with dark forebodings too
I’ll see you on the dark side of the moon.

The lunatic is in my head.
The lunatic is in my head
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me ’till I’m sane.

You lock the door
And throw away the key
There’s someone in my head but it’s not me.
And if the cloud bursts, thunder in your ear
You shout and no one seems to hear.
And if the band you’re in starts playing different
tunes
I’ll see you on the dark side of the moon.

“I can’t think of anything to say except…
I think it’s marvellous! HaHaHa!”


Cita-cita, takdir dan perjalanannya

0 comments

Dulu sewaktu kecil dulu saya bercita-cita untuk menjadi pelukis walau saya pun bukan faham sangat apa yang saya mahu waktu itu.

Abang saya yang tua, Meor Sariman atau Mishar adalah pelukis yang hebat bagi saya. Beliau dari kecil lagi sudah pandai mencari duit saku sendiri kerana kartunnya disiar di suratkhabar.

1973 abang saya berkahwin dengan orang Johor. Saya ke sana mengikuti mak saya dengan teksi. Bayangkan dari pekan Bruas naik teksi sampai ke Tangkak, Johor. Ha ha ha..Balik pun begitu juga, naik teksi juga. Sebahagian proses perjalanannya saya sudah lupa, yang saya ingat saya muntah di perjalanan.

Abang saya selalu membawa kawan-kawan dekatnya ke rumah saya di kampung sewaktu dia menjadi bos untuk majalah Gila-Gila. Kawan-kawannya itu seperti pelukis/kartunis terkenal Jaafar Taib, Rejabhad dan Zainal Buang Hussein dan beberapa nama lagi. Mereka adalah orang-orang penting dalam dunia kartun dan lukisan tanahair.

Cuma itulah, hidup berpusing-pusing seperti roda. Qada dan qadar Tuhan itu jelas lagi nyata. Faktor keseimbangan itu paling penting dalam aspek kehidupan kita, dalam apa hal pun. Terlebih yang di sana, kalau yang di sini kurang pun tak bagus juga. Selebih dan yang paling baiknya jadilah kita seorang penerima takdir yang dapat menerima takdir dan perjalanan hidup kita seadanya.

Sewaktu saya di dalam lokap tahun 2005 dulu, walaupun cuma 4 malam saya ditahan, banyak pelajaran yang saya dapat di situ. Dalam sel tersebut ada 8 orang termasuk saya. Semua mereka memang penagih tegar dan yang paling saya faham tentang mereka adalah mereka memang penerima takdir yang paling cool dan dapat menerima kisah dan perjalanan hidup mereka seadanya. Yang tidak dapat menerima takdir waktu itu cuma saya, memang tension. Ha ha ha

Cerita takdir adalah cerita yang variasi, bukan statik. Itu sebab walau sekaya manapun kita, masalah akan tetap ada dalam hidup kita. Kita ada dua pilihan di situ, samada memaki atau menerima takdir kita seadanya.

Cita-cita hanyalah sekadar cita-cita. Walaupun saya tidak menjadi pelukis hari ini, saya beruntung di sekeliling saya ramai pelukis-pelukis hebat dan mereka adalah kawan saya.

Hari ini jika ditanya apa cita-cita saya, saya akan katakan kehidupan ini adalah sesuatu yang indah untuk dinikmati, maka raikanlah!

Cita-cita kecil si anak desa- Ebiet G. Ade

Aku pernah punya cita-cita hidup jadi petani kecil
Tinggal di rumah desa dengan sawah di sekelilingku
Luas kebunku sehalaman ‘kan kutanami buah dan sayuran
Dan di kandang belakang rumah kupelihara bermacam-macam peliharaan

Aku pasti akan hidup tenang, jauh dari bising kota yang kering dan kejam
Aku akan turun berkebun mengerjakan sawah ladangku sendiri
dan menuai padi yang kuning bernas dengan istri dan anakku
Memang cita-citaku sederhana sebab aku terlahir dari desa

Istriku harus cantik, lincah, dan gesit
Tapi ia juga harus cerdik dan pintar
Siapa tahu nanti aku ‘kan terpilih jadi kepala desa
‘kan kubangkitkan semangat rakyatku dan kubangun desaku

Desaku pun pasti mengharap aku pulang
Akupun rindu membasahi bumi dengan keringatku
Tapi semua itu hanyalah tergantung padaNya jua
Tapi aku merasa bangga setidak-tidaknya ku punya cita-cita
Tapi aku merasa bangga setidak-tidaknya ku punya cita-cita


Perihal sikap

0 comments

Orang kaya egonya macam ini. Orang miskin pula egonya macam itu. Semua kita punya sikap atau attittude kita yang tersendiri. Ego adalah subjek yang menarik dalam hidup kita manusia.

Ego orang lama macam ini. Ego orang baru pula macam itu.
Kadang-kadang kita ni rasa kita besar sangat dalam bidang kita. Sebab kita orang lama? ha ha ha

Saya pun ada ego, itu biasa tapi saya cubalah seimbangkan semampu yang boleh. Caranya? Banyakkan bercermin. Atau kalau ke mana-mana bawalah cermin kecil, letak dalam poket. Agak-agak kalau keluar sikap kita yang kurang menarik, keluarkan cermin itu, renung dalam-dalam wajah kita yang di cermin itu. Ha ha ha

Ego dan berlagak adalah dua sikap yang berbeza. Ego datang dari diri. Berlagak ni datang dari hawa nafsu kita yang kurang menarik. Itu bezanya.
Berlagak ni ada macam-macam kategori. Kadang kita kelihatan seperti merendah diri tapi dalaman kita penuh dengan sifat-sifat riak yang tentu sekali kita patut merasa malu dengan diri sendiri jika kita berkeadaan begitu.

Biasanya kedudukanlah yang akan buat kita jadi begitu. Kedudukan ni bukannya tentang hal kekayaan sahaja. Orang miskin pun ada yang rasa dia punya kedudukan yang tertentu yang melebihi orang lain.

Bagaimana kita nak kikis sifat hodoh tersebut dalam diri kita? Salah satu caranya kita perlu mendalami makna hakikat kehidupan dan kebenaran. Selagi ada riak dalam diri, kita tidak kemana-kemanapun sebenarnya. Mana boleh kita berlakon menipu diri sendiri? Kali pertama jika kita berperasaan begitu, kita rasa kita betul , tapi jika kita fikir balik dua kali, kita telah kalah dalam permainan hawa nafsu sebenarnya. Duduklah di situ, bermukimlah kita di situ andai tidak ada daya untuk mengubahnya kearah yang lebih baik.

Bukan senang menjadi seorang manusia, banyak permainan yang kita kena mainkan. Kadang kita tidak sukapun dengan permainan tersebut, tapi terpaksa keadaan memaksa kita untuk jadi begitu.

Itulah, itu perlunya hijab dalam siri kehidupan kita. Kalau buta mata hati, untuk menjadikannya bersinar dan terang, wajiblah merenung bulan yang di dalam , bukan bulan penuh di waktu malam mengambang.

Alangkah bahagianya jika kita faham mengapa kita di sini, siapa kita dan akan kemanakah kita nanti? Alangkah bahagianya juga jika kita tahu yang kita ini hanyalah sebahagian dari hampas kehidupan. Umpama semut yang bila-bila masa boleh mati dipijak manusia. Kita manusia ni seperti itulah. Itu sebab tengah syok kita melepak, bersembang sakan, berseronok tiba-tiba datang ‘stroke’, pun kita pun seperti semut tadi matilah. Semudah itu? Ya betul, hidup dan mati adalah semudah itu.

Maka eloklah kita selalu berada di alam jaga walau mata kita pejam. Selalulah menilik diri kita. Renung sedalamnya. Bukankah kita lebih tahu sejauhmana akrab perhubungan kita dengannya? Tak gitu? he he

Apapun saya sangat menggalakkan jika banyak anak muda yang mahu mendalami ilmu roh, belajarlah kerana kita tidak akan rugi kerananya. Insyaallah..

David Bowie – Space Oddity

Ground control to major tom
Ground control to major tom
Take your protein pills and put your helmet on

Ground control to major tom
Commencing countdown, engines on
Check ignition and may gods love be with you

Ten, nine, eight, seven, six, five,
Four, three, two, one, liftoff

This is ground control to major tom
Youve really made the grade
And the papers want to know whose shirts you wear
Now its time to leave the capsule if you dare

This is major tom to ground control
Im stepping through the door
And Im floating in a most peculiar way
And the stars look very different today

For here
Am I sitting in a tin can
Far above the world
Planet earth is blue
And theres nothing I can do

Though Im past one hundred thousand miles
Im feeling very still
And I think my spaceship knows which way to go
Tell me wife I love her very much she knows

Ground control to major tom
Your circuits dead, theres something wrong
Can you hear me, major tom?
Can you hear me, major tom?
Can you hear me, major tom?
Can you….

Here am I floating round my tin can
Far above the moon
Planet earth is blue
And theres nothing I can do.

Although he released an album and numerous singles earlier, David Bowie first caught the eye and ear of the public in the autumn of 1969, when his space-age mini-melodrama “Space Oddity” reached the top five of the UK singles chart. After a three-year period of experimentation he re-emerged in 1972 during the glam-rock era as a flamboyant, androgynous alter ego Ziggy Stardust, spearheaded by the hit single “Starman” and the album The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. The relatively short-lived Ziggy persona epitomised a career often marked by musical innovation, reinvention and striking visual presentation.

In 1975 Bowie achieved his first major American crossover success with the number-one single “Fame” and the hit album Young Americans, which the singer identified as “plastic soul”. The sound constituted a radical shift in style that initially alienated many of his UK devotees.[citation needed]

He then confounded the expectations of both his record label and his American audiences by recording the minimalist album Low — the first of three collaborations with Brian Eno. His most experimental works to date, the so-called “Berlin Trilogy” nevertheless produced three UK top-five albums. The anthem-like, towering title track of the second work “Heroes” (1977) is widely regarded as a milestone in rock and pop.

After uneven commercial success in the late 1970s, Bowie had UK number ones with the 1980 single “Ashes to Ashes” and its parent album, Scary Monsters (and Super Creeps). He paired with Queen for the 1981 UK chart-topper “Under Pressure”, but consolidated his commercial — and, until then, most profitable — sound in 1983 with the album Let’s Dance, which yielded the hit singles “China Girl”, “Modern Love” and, most famously, the title track.

Since the mid-80s only a handful of Bowie’s recordings have entered public consciousness. In the British Broadcasting Corporation’s 2002 poll of the 100 Greatest Britons, Bowie ranked 29. Throughout his career he has sold an estimated 136 million albums, and ranks among the ten best-selling acts in UK pop history.

In 2004, Rolling Stone Magazine ranked him #39 on their list of the 100 Greatest Artists of All Time.[2].


Menulis tentang politik dan agama?

0 comments

Ada kawan tanya kenapa saya tidak menulis tentang politik. Saya kata itu bukan bidang saya. Macamana saya nak tulis, membaca berita tentang dunia politik tanahair pun saya dah pening. Ha ha ha..

Tentang agama? Itu bagilah kepada yang lebih arif tentang hukum hakam agama dan peradaban. Saya ni bersembang di tepi jalan pun tak apa, tak ada hal.

Seorang kawan saya dia sukakan subjek yang sederhana. Dia suka duduk dalam dunia marhennya. Bergaul pun di kalangan mereka yang setaraf dengannya. Tidak tinggi dan tidak rendah, sama rata, walau berbeza rasa, namun masih boleh bergelak ketawa riang ria hari-hari..he he

Elok kalau kita berjumpa bercerita, elakkan cerita tentang politik, sebab ceritanya tidak akan ada penyelesaian bahkan menambahkan sarat beban di jiwa kita. Dari kita bercerita tentang politik lebih baik kita bercerita tentang hal anak-anak, hal-hal hidup, hal-hal mati, hal muzik, hal-hal Tuhan, itu lebih berfaedah.

Saya dalam umur yang begini sebolehnya saya tak nak lagi pening-pening kepala tentang hal-hal luaran yang kalau kita layan akan buat kita tersesat, buat apa kita layan? Untuk apa kita kusut-masaikan lagi fikiran kita dengan cerita yang tidak kesampaian maksudnya?

Itulah, lebih baik saya melihat dunia ini dari sudut yang paling fleksibel, cuba memahami manusia dalam kontek duniawi mahupun ukhrawinya.

Kita tidak akan dapat menyelesaikan semua masalah hidup manusia. Kita boleh berkongsi cerita dan kita perlu sedia maklum yang bukan semua cerita itu mampu buat kita tersenyum bahagia atau puas.

Yang paling penting? Di sini ada nafas, bernafaslah dengan had laju yang telah diperuntukkan sesuai dengan level dan kefahaman kita sebagai manusia.


Page 1 of 712345...Last »