Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

ADA APA DENGAN LORONG MARHAEN?

1 comment

Tak ada benda pun..lorong Marhaen adalah lorong yang biasa..kehidupan yang biasa.Selesa dan bahagianya hanya dijiwa.Sebab kita belajar untuk melihat apa yang didalam diri..bukan rupa..Kebahagiaan hanyalah moment..saat dan ketika..bila bahagia,segalanya akan selesalah..tak kiralah kat mana kamu duduk..kat reban ayam ke,kat istana ke..bukankah sudah dikatanya..kemana kamu mengadap..kamu sedang mengadap dia..tajali sifat-sifatnya danb alam ini..
Aku pilih lorong Marhaen sejak dulu lagi..tak ada sebab,itu kemahuan jiwa..Aku pun tak suka kadang-kadang..tapi dah itu mahunya..Hasilnya memang tak seindah yang kita harapkan..Tapi kita tidak diajar untuk berharap selalu..kita diajar untuk cuma meletakkan semua subjek itu cuma sekadar harapan…boleh ada dan tidak ada.Apa ada hal pun..
Golongan Marhaen adalah majoriti..Politician’s memerlukan kita..Politician’s kata kita itu mereka..Tapi selalunya mereka memanupilasi kan kita cuma untuk kepentingan mereka..Pemimpin berjiwa rakyat?hahahahahaha..Tapi dah itu namanya politik..Apa yang kita boleh buat..Tapi jangan anggap golongan marhaen itu bodoh,tidak tahu berfikir..Kalau dulu bolehlah yob!..Tapi la ni..zaman berubah,cara fikir berubah..Satu yang betul-betul kena faham..Kita yang pilih mereka..bukan mereka pilih mereka..Mereka cuma guna kita untuk mereka pilih antara sesama mereka..

Dalam muzik..itu yang aku lebih suka penyanyi yang berkarya melalui karya mereka..dan itu sebab aku suka Lennon,Dylan.Cat Steven,Joni Mitchell,Gilbert O sullivan,Marley,Fals..Ebiet,..Dan bila aku bikin album pun itu yang aku buat..Sebab itu lorong yang aku pilih dan itu sequal perjalanan hidup dan cerita aku.Cuma untuk album sakrat dan yang terbaru aku berkolobrasi dengan penulis lirik..yang aku hormatlah..Itu untuk satu penghargaan untuk mereka yang berkarya..Untuk album Sakrat contohnya..Aku select sajak-sajak Amirul Fakir dari buku Fosil dan sajak-sajak naifnya..Sebab aku hormat dia sebagai sahabat yang punya bakat..yang perlu diketengahkan..Sebab pengaruh audio dan visual itu lebih membantu untuk orang lebih kenal kita.Dan sajak-sajak dalam Sakrat adalah bagus bagi yang suka untuk belajar mengenal Tuhan dan alam dengan lebih dalam..dalam konteks kejiwaan khususnya..Itu nilai kejujuran yang akan membahagiakan kita kalau kita faham lebih dalam apa itu hidup dan kehidupan.Pun aku taklah buat duit dari menjual album-album aku..Sebab kita menjual nilai kejujuran dalam berkarya.Bukan semua orang suka pada subjek jujur.Orang cuma suka bercakap tentang jujur yang dimata..bukan hati..Orang tak suka sangat kita bercerita tentang bab-bab rabak,pecah dan berserabut..atau masaalah..walhal itulah makna kejujuran yang mahu kita sampaikan..

Folk singer selalunya biasa saja..sama macam orang biasa..Marhaen..Tak ada elemen gemerlapan dalam konteks karya..kemeriahan hanya berlegar didalam diri..Ianya tidak terbatas..ianya kebahagian yang sudahnya menjadi milik Tuhan yang mutlak..Kita disini hanya meraikan suasananya mengikut apa yang kita faham dan selesa serta suka dengannya..

Dari segi value atau nilai..penyanyi yang berkarya dengan karya mereka sendiri adalah jauh lebih bagus dari penyanyi atau artis yang menyanyikan lagu komposer..Sebab penyanyi itu sekadar menyanyi..hanya penyampai..dia tidak mampu untuk menulis atau mencipta apa yang nak dilagukan..Macamana kamu boleh kata penyanyi atau artis yang top itu lebih bagus kualitinya dari penyanyi(singer/songwritter)Jangan itu macam beb!!Bila kita menyanyi dengan hasil karya sendiri..Kita pun berceritalah tentang apa yang nak kita ceritakan..Kalau cerita kita dalam lagu-lagu itu boleh menambah nilai fikir para pendengar,bukankah ianya sesuatu yang amat baik..Oleh sebab itu perlulah kita letakkan nilai penyanyi(singer/songwritter)ditempat yang lebih istimewa..berbanding dengan penyanyi atau artis yang hanya tahu melalak,berposing,berskandal,bergosip sana sini..
Dinegara kita ni..Sudah banyak penyanyi(singer/songwritter)yang sudah muncul dengan album..Kenapa hasil karya mereka tidak dihargai selayaknya?Nik,Black,Estrella,Mei Chern..banyak lagi..Jadi perlulah kita hargai bakat-bakat mereka ini.

Aku dah ada 6 album..dan akan keluarkan album baru dalam sedikit masa lagi..Pun umur dah pun semakin tua..Akan ada banyak pelapis selepas ini..Apa kepentingan yang kita ada..?Tidak ada..cuma kita tumpang suka sebab Lorong yang kita pilih sudah makin banyak yang menyusurinya..The rest is history..Pun aku tidakllah menafikan wujudnya penyanyi-penyanyi yang banyak itu…Tapi kamu perlu sediakan ruang untuk kami berkarya..Itu lorong Marhen adalah milik kita semua..Dan kita sedang dan akan terus melaluinya..Sebabnya itulah kejujuran yang hakiki.

Share This Article On Facebook

468 ad
  1. mungkin mata dan kepala pemimpin kita waktu ini perlu diterbalikan pulak..

    ada skandal skit2 itu biasa tapi karya yg baik dari lorong marhaen itu harus tidak dipinggirkan..

    nik..

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.