Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

Antara pop dan klasikal

0 comments

Saya bekerja di Yamaha Music agak lama juga. Dari tahun 1996 hinggalah ke tahun 2004. Berpindah randah dari satu branch ke satu branch.Dari situ saya banyak terdedah pada muzik yang berat seperti classical atau muzik-muzik concerto Beethoven, Mozart, Chopin, Bach Tchaickovsky dan banyak lagilah..Mereka ini genius dalam muzik. Itu saja yang saya faham. Kalau dalam permainan gitar banyak juga yang saya suka dan hebat-hebat belaka. Ada sebuah grand piano berharga rm 650,000 untuk dijual di Kelana Jaya showroom berwarna putih. Dua buah saja yang dijual. Sebuah sudah dibeli oleh seorang yang sangat kaya dan berpengaruh di Malaysia. Bayangkan untuk komisyen sebuah piano yang berharga semahal itu sudah rm 50 ribu.

Semasa saya di Yamaha Music, banyak juga terlibat dengan orang-orang hebat dari seluruh dunia. Mereka ini menjadi duta untuk produk Yamaha. Ada seorang gitaris Klasikal kelahiran Amerika Syarikat yang hebat datang membuat persembahan dan bengkel muzik di sini suatu ketika dahulu. Gitar klasikal yang digunakannya jenama Yamaha berharga rm 40 ribu. Saya pernah cuba gitar itu, memang sedap sangat bunyinya..Itulah penyakitnya bila kita dah cuba berbagai-bagai jenis gitar yang mahal seperti Martin, Taylor dan Yamaha. Semasa saya bekerja di Bentley Music tahun 1995 dulu, saya pernah cuba gitar Taylor yang modelnya saya dah lupa, tapi harganya dalam rm 7 ribu. Memang sedap. Memang berbeza antara gitar mahal dan murah. Yamaha gitar ada model-modelnya yang saya cukup berkenan dengan soundnya. Saya juga pernah menghadiri bengkel klasikal gitar yang dikendalikan oleh sorang otai dari Jepun. Memang menyeronokkan. Barulah kita tahu kenapa gitar itu mahal kerana bergantung pada jenis kayunya. Ada jenis kayu yang di peram selama 15 tahun.

Berbalik pada mamat yang datang dari US tadi, dia ni bagi saya unik. Dia menang 2 kali anugerah muzik yang besar di Amerika.Memang bagus. Yang buat saya rasa dia unik sebab para penonton dah sampai satu jam awal, tapi mamat ni belum sampai lagil. Bila sampai dengan muka tak mandi dan berserabut dia relax je..ha ha ha..tapi permainan klasikalnya sangat hebat. Kalau finger picking dan dia bermain akustik, saya rasa Tommy Emmanuel lebih bagus.

Dua malam lepas saya menonton program ‘Bio’ di TV Astro. Lang Lang namanya. Pianist kelahiran negeri Cina ini seorang yang genius dalam permainannya. Bayangkan terlalu banyak note yang dihafalnya. Menonton kisah Lang Lang ni menarik juga. Berbagai kepayahan yang terpaksa ditempuh oleh ibubapanya untuk karier anak mereka. Untuk bagus kita tak boleh sekadar biasa-biasa. Kena luarbiasa baru keadaan akan menjadi sebiasanya.

Muzik pop dari segi melodinya lebih mudah. Nama pun pop cuma biasanya ia lebih mudah diterima oleh pendengar dan masyarakat dunia. Untuk menghasilkan sebuah album concerto yang diiringi okestra bukanlah murah dan biasanya dari segi pulangan ianya tidak menjanjikan keuntungan.

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.