Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

Apa Ada Dalam Lagu?

0 comments

Sewaktu busking, antara lagu popular yang saya selalu nyanyikan adalah lagu ‘ Anak’ yang dipopularkan oleh penyanyi folk legenda Filiphina, Freddie Aguilar( Ferdinand Pascual Aguilar yang lahir pada feb 2hb 1953). Saya nyanyi lagu ini sebab memang banyak orang suka, berbilang bangsa..tapi dalam english versionlah..Lagu ini adalah lagu Freddie yang paling meletup walau walau lagunya yang bagus-bagus yang bercerita tentang scenario politik dan protes sewaktu rejim Marcos..

Di mana-mana di dunia ini maysarakat mereka akan faham apa itu penyanyi ‘folk’kecuali di India serta bangladesh, saya rasalah..Dan masyarakat kita semakin faham walau banyak juga yang tak faham, sebab antaranya para wartawan versi malaysia kita tidak ada minat dan tidak mahu ambil tahu tentang muzik dengan mesej yang berat-berat. Yang mereka suka ambil tahu adalah yang ringan-ringan dan lembut-lembut belaka, rasa sayalah…Mereka suka kalau artis itu seperti Anuar Zain dan kalau lirik-lirik yang mereka suka macam lirik ‘cinta pantai merdeka’, saya rasalah..jadi apa yang kita boleh expect sangat pun? Pun saya kena nyanyikan juga lagu ‘cinta pantai merdeka ‘ dalam satu function sebab orang mintak, jenuh saya nak menghafal sebab melodinya berbelit-belit macam cerita filem hindustan. Ha ha ha

Berbalik pada kisah Freddie Aguilar, dia ni biasalah, sekolah tinggi tapi tak lepas dan tinggalkan keluarganya untuk memilih muzik sebagai jalan hidup. Menjadi busker, penyanyi di pub-pub dan hotel dan sebagainyalah. Antara kekesalannya yang paling nyata adalah perlakuannya terhadap ibu-bapanya seperti dia tinggalkan mereka sehingga terhasilnya lagu anak yang meletup pada tahun 1979.

Kalau di negara kita ni banyak versi anak telah di lagukan antaranya dari nyanyian kumpulan Carefree, malang liriknya bagi saya kurang menarik dan agak cincai. Translationnya ke bahasa Melayu seakan tangkap muat. begitu juga dengan versi Sweet Charity yang jodolnya ‘Anak(Balada seorang ibu tua), kurang menarik. Freddie juga ada menyanyikan lagu anak dalam bahasa melayu tapi dia pun tak faham apa yang dia nyanyikan juga dictionnya tak tepat. Saya suka versi Alleycats. Saya ada beli album Alleycats yang pertama dan lagu ‘dosa’ inilah termasuk dalam album tersebut, saya rasalah sebab waktu itu awal tahun 80an..mungkin saya silap..

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.