Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

BOLA : SEPERTI BIASA, KITA KALAH LAGI…!

0 comments

Waktu sekolah dulu saya main bola juga, dan minat pada sukan tersebut sehinggalah ke hari ini. Pun saya bukanlah pemian hebat kerana saya main tak pakai otak sangat melainkan lutut. Ha ha ha

Pun oleh kerana kawan-kawan baik saya semuanya handal-handal belaka bermain bola dan mewakili sekolah, maka saya pun cuba juga sedaya upaya sehingga terpilih mewakili sekolah pada tahun 1982.

Saya ingat lagi nama kawan-kawan sekolah yang bagus dalam bolsepak. Antaranya Hisyam, Fakururazi, Abdul Rahim…sayang mereka tinggal di ceruk kampung, tak ada siapa yang nak tengok bakat mereka.

Sebagai peminat sukan bolasepak, saya sangat berbangga dengan kejayaan dan semangat pasukan negara kita waktu itu. Bangga sempat menyaksikan di kaca tv hitam putih pasukan kita yang di wakili pemain hebat seperti Mokhtar Dahari, David Arumugam, Soh Chin aun, Santokh Singh antaranya beraksi menentang dan mengalahkan pasukan-pasukan hebat seperti Korea Selatan, Iraq, Bahrain, Senegal dalam acara Pestabola Merdeka waktu itu. Dengan Abdullah Ali menjaringkan gol inswinger memang hebat dan real. Mereka melakukan atas semangat cintakan negara.

Hari ini? baru tadi malaysia bungkus dengan Singapura 3-0. Hari itu seri dengan Bangladesh 1-1. Dulu kalah dengan Filipina 1-0. Bangladesh sebuah negara miskin yang padang bolanya pun tahap padang sekolah kampung tepi bukit, pun Malaysia boleh seri..

Kalau bab gossip dan skandal dah mengalahkan artis. Yang si itu sibuk dengan bab nikah kawin, yang si ini sibuk dengan proses cerai di mahkamah, yang pemain itu sibuk dengan fesyen rambut dan bergaya sakan mengalahkan artis popular yang tak cerdik berlagak ceerdik.

Yang saya pelik di zaman Mokhtar Dahari dulu tak ada pun kisah skandal dan gossip ni keluar.

Selamanya mungkin sukan bola kita tak akan maju, sebab utamanya yang duduk di atas bukanlah para ahli, mereka hanya orang berniaga atas dasar untung rugi…dan mereka sebenarnya tidaklah ambil kisah sangat dengan keputusan demi keputusan atau tahap merosot pasukan bola kita.

Jadi, memang payahlah…

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.