Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

CERITA DALAM LAGU – PART 2

0 comments

Apabila menjenguk ke era pertengahan 80an, saya mula suka dengan mood-mood yang murung dan rebel. Antara ikon rebel yang saya suka sangat Jim Morrison dari kumpulan The Doors. Sampaikan saya tempah poster gambarnya di Campbell Shopping Complex dan gantung di dinding bilik rumah yang saya sewa. Waktu itu mood-mood yang sebegitu kena sangat dengan cara hidup dan pegangan saya waktu itu. Kalau album Cat Steven saya suka album-albumnya waktu tengah berserabut mencari jalan keluar. Ha ha ha…Umpamanya album ‘Numbers’. Saya collect album King Crimson ..ada lagu ‘ i talk to the wind’..Waktu itu tema yang saya suka yang rugged-rugged je…Kebanyakan hero-hero saya ada masalah hidup yang rumit seperti Syd Barret, Peter Green, Morrison, Nick Drake dan banyak lagilah. Kebanyakan artis 70an barat saya sukalah. Bagi saya muzik era 70an adalah yang terbaik baik dari segi sound, artistik, kualiti dan kreativiti memang fresh.

Saya pulak waktu itu tengah gila mentelaah segala apa bab-bab falsafah sehingga segalanya menjadi sampah-sarap pun saya tak kisah. Ha ha ha..Bagi saya bagus juga jika kita terjun ke dalam tasik yang dalam walaupun ianya akan menyebabkan kita lemas. Hikmahnya kita tahu banyak perkara dan tahap kefahaman kita akan lebih mantap dari apa yang kita ada sebelumnya.
Selamanya antara teori dan praktikal tetap menjadi dua perkara yang berbeza. Saya suka praktikal. Bila saya dengar muzik black metal saya cuba cari mana grup yang betul-betul satanic dan pure evil. Kebanyakannya hanya gimmick cuma di Kanada ada dua tiga band yang ada elemen anti segala peradaban dan hukum.

Tapi itulah, lagu-lagu yang saya suka tak sesuai dilagukan di pub atau majlis komersial..Kalau lagu Beatles saya suka lagu ‘ sgt pepper lonely hearts club band, martha my dear atau i am the walrus..ataupun nothing’s gonna change my world.. Ha ha ha

Dalam masa yang sama ego kita akan berada di tahap yang tertinggilah. Maklumlah segala-galanya kita rasa tinggi je, yang rendah-rendah tak nak. Padahal kita tak ke mana-manapun sebenarnya..Ha ha ha

Sudahnya hari ini saya nyanyi lagu pop semasa je…Pun ok juga, apa salahnya kita meraikan selera pendengar?

Apabila kita banyak mengkaji, kita juga akan di ujikaji. Ha ha ha..

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.