Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

CERITA JIWA

0 comments

Apabila kita melangkah, kita gunakan ke dua belah kaki atau jika cacat anggota kita gunakan apa jua kaedah untuk sampai ke tempat yang mahu dituju. Yang menggerakkan adalah semangat. Semangat juga satu perlambangan bagi roh selagi kita bernyawa. Tanpa semangat kita tidak punya daya. Jika kita tidak suka ke situ, separuh dari semangat kita tidak akan bersama maka itu bukan kemahuan jiwa. Kemahuan jiwa adalah kemahuan yang membawa bahagia walau bukan di mata.

Saya dididik untuk mengenal makna dan rahsia alam waktu kali pertama membelek cover dan mendengar lagu dari album Bob Dylan yang judulnya ‘blood on the track’ dan ‘street legal’ pada awal tahun 80an dulu. Apa yang saya faham tentangnya? Pertama suara penyanyinya ada jiwa. Jiwa itu berkait rapat dengan nilai jujur dalam diri. Suara Tom Jones memang sedap tapi untuk halwa tapi bukan jiwa bagi saya. Suara Roger Waters tidak sedap tapi itu yang melekat dalam jiwa.

Suara dan lagu Dylan memberi kefahaman kepada saya bahawa ‘dunia muzik dan nyanyi ini rupanya bukan hanya milik para penyanyi yang bersuara emas, baju berkilat segala kilauan emas dan senyum memanjang di depan TV dan lirik-liriknya bukanlah cerita kecewa patah hati memanjang ataupun jika lagu ketuhanan tidaklah membodek Tuhan sepanjang masa. Maknanya juga kehidupan ini adalah siapa kita seadanya, itu lebih jujur bagi saya. Maka dari situ bermula dan terbukalah hijab untuk jiwa mengenal dan mencari apa ceritanya yang ada di dalam sana? Itu sebab bila mereka suruh saya ikut lorong itu, jika tak sesuai saya tak akan ikut, atau kalau ikut jiwa tidak bahagia mungkin akan bikin kita menjadi sesuatu yang bukan kita atau akan menjadikan kita manusia tanpa jiwapun apa gunanya?

Penting jika kita faham di mana letaknya kita disisiNya. Penting jika kita faham erti kesetiaan dan tanggungjawab bulan dan matahari yang berputar tanpa henti. Penting bagi kita mengenal denyut jantung dan nadi atau turun naik nafas bahawa itu jelas menunjukkan bahawa Allah itu ada di sini. Maka jika Dia itu ada di sini mengapa kita suka pada cerita Hantu dari cerita Tuhan? Maka jika Dia itu ada di sini mengapa jiwa kita makin tebal bersalut daki dan nafsu serakah dunia? Bukankah itu maknanya perjalanan kita adalah perjalanan yang tidak sampai-sampai selagi ke sudah jika kerja kita ini tidak habis-habis membodek dan mempermainkan takdir dan cerita alam dan Tuhan 24 jam. Jujurkah kita di dalam perlakuan dan niat?

Buruk-baik cerita dan perjalanan dunia adalah permainan belaka seperti kita menonton program hiburan wrestling mahupun membaca cerita tentang berita politik tanahair mahupun dunia. Ianya sebenarnya mudah semudah alif, ba ta…

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.