Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

dan hari ini aku ucap innalillah..

5 comments

Dan setiap waktu gua selalu ucapkan innalillah..dulu guru ngaji gua didik ucapkan ayat itu sebab kembalikan semua nikmat suka duka pada yang empunya hak..sebagaimana cerita indah atau duka kita didunia..ucapkanlah innalillah..positifnya kita sedar kita hanya menumpang nikmat didunia yang fana..yang tak mati itu roh..roh akan kembali…kita hidup sebab diberikan nafas hidup,bila tidur pun kita masih bernafas,,but kemana roh dibawa pergi?sedar-sedar kita dibangun bilamana roh masuk balik kejasad..itulah misterinya antara jasad,roh dan nyawa..nyawa itu bilamana roh masuk ke jasad,maka bernyawalah kita..jadi kita perlu mendidik diri kita supaya jenguk-jenguklah kealam kerohanian..alam luas yang tak terjangkau dek akal..alam yang ada solution…cerita dunia tidak ada solution,sebab kita masih mencari dan mencari..bila semakin mencari kita semakin mengenal alam dan kehidupan..itupun kalau kita ini peka  alam..kalau buta letih la..alam bukan yang plastik,yang dilekat-lekat,ditampal-tampal..alam apa yang kita lihat seadanya ..macam hutan,laut..hijau,biru,kelabu…yang mendamai jiwa,langsung melegakan otak..

antara alhamdulillah dan innalillah itu,alhamdulillah itu maknanya kita mensyukuri nikmat yang kita dapat didunia dan akhirat..maknanya kita masih mendamba dan bersyukur..dan ini yang dididik supaya kita lebih tahu dan faham dan mengharapkan yang baik-baik saja….kalau yang tak baik datang?itu kita kata ujian hidup..sebenarnya yang tak baik pun nikmat juga…sebab hidup itu pasangannya duka..langit itu pasangannya bumi..allah itu pasangannya muhammad..zahir itu pasangannya batin..ada mata dan matahati..ada iman dan ada islam……

masa cepat berlalu..gedebak-gedebuk kita semakin tua dan berusia..jadinya kita perlu luangkan sisa masa yang ada,,keruang iman..sebab iman itu abadi,tak mati..iman bukan perhiasan luaran atau imej..mungkin kita dinilai tak sebaik yang berimej baik tapi yang lebih tahu itu Pencipta..mungkin kita masih juga bulan,walau dari sisi yang gelap..tuntutan iman itu tidak lain adalah meninggalkan atau meluputkan sedikit demi sedikit kehendak dan nafsu dunia..sebab dunia ini sementara..sebagaimana yang ada dibadan dan diakaun bank..semuanya sementara..didik lah diri kita supaya tidak celik atau hijau atau dibutakan oleh permainan dunia..

otak perlu dididik supaya lebih neutral..sebab innalillah itu anatara proses peneutralan insan …kembalikan nikmat pada yang empunya…masa bukan kita punya ..kita hanya melalui ruang masa..datang dan pergi..wallahualam

Share This Article On Facebook

468 ad
  1. Alam yang luas saujana tu lah yang jarang orang peduli dewasa ni bro…mata da kelabu asap…so diri sendiri pun tak berapa kenal…tak kenal diri ape lagi hanyut dan lupa la..ha..ha.Innalilahiwainalilahirogiuuu.Gua pun masih kena pakai banyak eye-Mo..hi..hiii

  2. haha..betulllbetullbetull……apa boleh bikin?,,hehe

  3. “Ucapkan salam pada hidup dan mati”… heh…

  4. Tazkirah yang baik. 🙂

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.