Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

EGOIS

0 comments

Apabila berbicara tentang tentang subjek keegoan, kebanyakan kita perlu ada ego sebenarnya. Ego adalah diri kita. Bersembang dengan kawan saya semalam tentang hal ‘ego’, kita bersetuju bahawa kita memang egois..Adakah berdosa jika kita ada sifat itu? Ego bukan sombong, bongkak atau hal-hal yang tidak baik yang ada dalam diri kita.

Kita berbicara tentang hal kita secara personal misalnya..Saya contohnya..Saya akui saya memang egois, Saya ada ‘code’ saya yang saya selalu berasa selesa tentang apa yang saya tahu dan apa yang saya mahu. Tentang hal muzik, saya akui ‘ego’ saya sangat tinggi, bukan kerana saya banyak tahu cuma mungkin saya telah lama tinggal diam di dalamnya. Apa yang penting untuk saya ingat hanyalah yang penting sahaja untuk diingat, selainnya tidak ada kerana saya tak nak beratkan kepala tentang hal-hal yang kurang penting. Sebagai contohnya, ada orang bertanya saya tentang ‘Yuna’ atau penyanyi perempuan lain yang bernyanyi sambil main gitar dengan kord jazz cerdik tapi tak cerdik. . Saya katakan mereka tidak ada dalam list pemikiran saya, jadi saya tidak ambil tahu. Untuk lebih lanjut, saya bertanya apa yang ada dalam lagunya? Apa lagu dia yang menarik sangat? Untuk jadi Norah Jones? Edie Brickel? Atau penyanyi barat perempuan yang skema lenggok gaya nyanyinya? Selainnya jika sampah, lebih baik kita jangan bual atau bangkitkan. Tentang hal kemasyuran dan sukses saya boleh katakan majoriti masyarakat atau media kita kurang faham tentang muzik, jadi setakat cerita pop yang stereotype, apa yang menariknya?

Seperti yang selalu saya katakan, saya lebih salut busker bernama Wahid suatu masa dulu di tahun 80an dulu walau beliau rabak dan dianggap sampah oleh masyarakat, dari saya menilai mana-mana penyanyi pop yang popular masa kini atau dulu atau yang akan datang. Selalunya begitulah, kerana para egois mereka akan selalu ego untuk kesejahteraan dan suka bermain dan mengusik jiwa dengan cerita-cerita lucu yang tak berkesudahan. Ha ha ha

Itu tentang hal sikap saya yang kurang baik, jadi saya akui walaupun saya selalu bersetuju dengan apa yang saya faham.

Saya masih lagi percaya pada code Lennon dalam lagunya ‘ Strawberry field forever’ ..’living is easy with eyes close, misunderstanding all you see’, atau ‘ nothing’s gonna change my world’..

Sebagai seorang ketua keluarga, saya cukup sukses walau bukan dari segi material. Walau hidup dalam kadar yang sederhana, saya bangga dapat menyara keluarga dengan hasil muzik saya. Saya mampu memberikan mereka kehidupan walau tidaklah mewah, namun saya cukup bersyukur dengan apa yang telah dikurniakan kepada saya, itu nikmat kebahagiaan yang paling nyata yang saya miliki. Cukup bulan saya seperti orang lain akan bayar sewa rumah, api, air dan bil-bil lain..Isteri saya tidak bekerja saya mula kami kawin sehinggalah ke hari ini. Pun rezeki itu ada, selagi kita percaya Tuhan itu ada..bagi sayalah..

Saya juga tidak pernah ada rasa rendah diri walau pakai hand-phone kokak cap ayam, atau naik motor buruk ke sana-sini, menyanyi di jalanan atau sebagainya..Adakah berdosa jika saya masih menggunakan handphone kokak? atau naik motor buruk itu berdosa juga?

Kita perlu ada yakin tentang apa yang kita ada dan miliki…kerana kehidupan ini adalah sebagaimana yang kita lihat dan faham. Jika di takdirkan semua penduduk bumi dipindahkan ke planet’marikh’ dan di saat itu semua kita adalah setaraf, tidak ada miskin kaya..Apa yang menariknya hidup ini?

Bak kata Doel Sumbang dalam lagunya, ‘ aku memang egois’..Ha ha ha…

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.