Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

KASTA ORANG BERAGAMA

Comments Off on KASTA ORANG BERAGAMA

Kehidupan ini sentiasa sukar dan mencabar bagi golongan marhen. Kasta terbentuk dalam bentuk yang tidak pernah kita duga. Golongan bernasib baik sentiasa punya peluang untuk maju sementara golongan bawah agak sukar untuk bernafas kerana peluang biasanya ditutup dan tertutup.

Kita berbicara tentang kenyataan hidup. Golongan VIP dan anak anak-anak pak menteri itu sekolahnya di mana? Bukannya di sini walau mereka mengagungkan sistem pendidikan tahap negara ke tiga seperti negara kita ini. Mereka menghantar anak mereka ke sana, dengan segala kemudahan yang terbaik dan terbentuklah kasta walau kita ini se agama.

Kita menghantar anak kita ke klinik kerajaan jika sakit. Mereka hantar anak mereka ke klinik ekslusif walau mengidap selsema cuma, datanglah se dozen doktor pakar ke rumah yang berpagar elektif dan penuh bodyguard dan mereka pun sebiasanya akan berbicara tentang agama yang tidak memandang siapa kita dan apa peluang yang kita ada?

Inilah kenyataan hidup. Segalanya duit. Kita tidak punya pilihan jika tidak punya banyak duit. Gaji kita walau cukup untuk hidup seperti yang selalu mereka canangkan rakyat didahulukan…kenyataannya gaji para C.E.O mencecah angka yang tidak masuk di akal bagi sistem dan sifat sederhana orang yang beragama. Itu belum lagi gaji pak menteri yang pendapatan mereka di dalam dan di luar negara tidak pernah kita bayangkan.

Mereka tinggal di mana? Semudahnya mereka telah memiliki apa yang mereka mahu, segalanya penuh dengan kemewahan. Duit itu Semuanya datang dari kita yang dididik oleh mereka dengan sifat sederahana dan penuh tawaduk. Pun itupun terbentuk di dalam kasta orang yang punya agama.

Kita? Masih terkial-kial mencari dan menyimpan harta dengan harapan dapat membeli rumah kos rendah yang semakin sukar didapati. Mungkin sehingga mati kita akan hidup dengan angan-angan yang memang diperuntuk dan diajar untuk kita menerima ruang kesederhanaan seperti yang agama selalu ajarkan kepada kita. Kenyataannya?

Agama? Gunakanlah ia untuk dunia dan kepentingan…Jadikan duit itu Tuhan yang untuk semalam, hari ini dan selamanya…nescaya kita akan selamat dunia akhirat…

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.