Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

KEBENARAN ADA DALAM DIRI

0 comments

Kita sering tertipu dalam mencari makna kebenaran. Kita ingat itu benar rupanya bukan benar. Kita ingat itu ‘real’ rupanya hanya tak real…Kita berjalan jauh berbekalkan akal waras dan tidak waras mahupun separuh sedar dan beriya-iya untuk menemukan makna sebuah kebenaran.

Hari ini ugama adalah pentas mainan untuk manusia bercerita tentang keindahan malah ada juga yang memanipulasikan maknanya mengikut kefahaman akal mereka. Akal kita ni bukannya betul sangat, banyak juga sengetnya walau kita ingat lurus. Apatah lagilah apabila hari ini kebanyakan kita bukannya bertuhan ‘Tuhan’ sangat melainkan ringgit dan kuasa semata. Tuhan itu penting cuma untuk menjadi modal kita. Kita ingat Dia itu dekat dengan kita sebab sepanjang celik mata kita akan menyebut dan menjaja namanya ke sana sini untuk tujuan baik mahupun sebaliknya. Kalau baik itu baguslah sebab baik itu bukan untuk manusia melihatnya. Kita cakap dalam hati pun Tuhan akan dengar juga.

Teringat saya dalam buku Khalil Gibran yang pernah saya baca bercerita tentang perhubungan sang iblis dan seorang ulama yang di hormati. Yang mana akhirnya si ulama itu tidak akan membiarkan iblis itu merana kerana akhirnya dia tahu tanpa sang iblis apa modalnya untuk mencari makan?

Saya percaya dalam banyak hal, kita perlu berlaku jujur. Jujur yang paling di sukai Tuhan bagi saya adalah jujur kepada diri sendiri tanpa ada banyak kepentingan. Adakah Tuhan itu suka jika kita mengguna dan menjaja namanya demi untuk kepentingan peribadi kita yang bagi saya kita ini hanyalah semut-semut yang sedang bekerja. Dipijak atau dihembus angin mati melayang tanpa ada apa kesanpun.

Kebenaran itu ada dalam diri kita. Samada kita sedang bermain-main atau kita fokus denganNya selalu.

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.