Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

KISAH SEORANG PENGAIL IKAN…

0 comments

Banyak pertanyaan dari kawan-kawan juga dari wartawan tentang pendapatan saya sebagai seorang busker. Saya katakan ia subjektif. Saya tak tau berapa yang akan saya dapat dalam satu hari.

Saya pernah mendapat rm 2 sahaja dalam satu hari, memang itu saya katakan antara hari yang paling tak best, pada waktu itulah. Pernah juga saya mendapat hasil sebanyak rm 530 dalam satu hari dan itu hari yang paling best, pada waktu itulah. Dan pernah juga seorang orang yang bukan orang masukkan dalam poket saya sebanyak rm 800 yang membuatkan saya termenung 2 hari.

Untuk kesemuanya segala pengalaman yang telah saya lalui itu, saya simpulkan di sini bahawa pendapatan saya datang dari Allah. Semuanya dari Dia, banyak atau sikit..kita perlu belajar bersyukur.

Kita mengaji dan mengkaji ilmu timur dan barat termasuklah falsafah yang berat-berat, berguru sana dan sini untuk mendapat tahap redha dan ikhlas yang tinggi, pun di tempat busking juga saya dapat segala jawapannya.

Saya melihat pelbagai rupa dan gaya, ada yang suka, ada yang tak suka…ada yang hulurkan 5 sen, ada yang hulurkan rm 100..saya cuba sambut dengan senyuman seikhlas yang termampu. Ia tidaklah semudah kita melafaz dan mencanangkan makna ikhlas itu sebenarnya.

Untuk setahun dua ini pendapatan saya agak baik dan selesa, pun baru-baru ini apa yang dibuat semuanya tak menjadi, nyanyi lagu itu tak kena, lagu ini pun tak kena…pendekata saya gagal mendapat ikan, kalau ada pun yang kecil-kecil dan tidak boleh dijual kepada peraih.

Sudahnya saya hanya mendapat kurang 80% dari apa yang saya biasa dapat dalam sehari, atas penat lelah selama 5-6 jam menyanyi dan bermuzik…Ia buatkan saya berfikir di mana silapnya?

Bila kita dapat rm 20, itu sedikit sangat sebab kita biasa dapat rm 50, bila kita dapat rm 50 kita kata itu sedikit sebab kita biasa dapat rm 100, bila kita dapat rm 100, pun itu kita kata tak banyak sebab kita biasa dapat rm 150- rm200…

Sudahnya berapa banyak kita dapat pun tak pernah cukup…

Jadi ujian itu selalu hadir dalam hidup kita. Betapa sukarnya kita menterjemahkan makna ikhlas itu dan betapa keluh-kesahnya kita bila kita mendapat jumlah yang sedikit dari yang biasa kita dapat.

Walhal bila kita kata semua rezeki itu datang dari Dia, kita akan belajar memahaminya…

Itulah seni nya busking…Kalau di pub atau hotel, kita sudah tahu pendapatan kita. Pengunjung datang untuk menonton dan mendengar muzik kita. Tapi dalam dunia busking tidak begitu…Kita hanya berlagu untuk angin lalu sahaja, pengunjung yang datang dan lalu lalang sibuk dengan hala tuju mereka masing-masing…bukan untuk menonton persembahan kita…

Cuma jika telinga mereka tertangkap melodi yang kita lagukan, kena pula dengan selera mereka…akan adalah sumbangan….

Sehingga hari ini saya masih mampu mengawal emosi dan perasaan…kita cuba untuk lagukan lagu yang kita nyanyikan seikhlas yang boleh..kerana itu adalah tanggungjawab kita…

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.