Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

LAGI PERIHAL KESEIMBANGAN – BAB 3

0 comments

Keseimbangan adalah cerita yang menarik untuk kita semua para manusia berkongsi pandangan dan berfikir apa itu keseimbangan dalam konteks yang lebih terbuka.

Dalam dunia muzik kita hanya ada satu jalan yang menuju kejayaan. Jalan itu adalah jalan yang majoriti semua masyarakat akan melaluinya. Jalan yang lain pun ada juga, itu kita kata jalan yang berliku. Jalan berliku tak banyak orang mahu melaluinya sebab ialah siapa yang nak menyusahkan diri lalu jalan gelap kalau jalan terang dah ada? Ha ha ha

Jalan terang mudah kerana lampu sudah siap dipasang oleh pihak gomen. Jadi itu kita kata kemudahanlah. Bila ianya kemudahan maka ditetapkanlah bahawa untuk muzik lagu-lagu yang sesuai untuk golongan itu perlu begini. Yang ini pula perlu begitu. Jadi alat-alatnya tentulah media elektronik audio dan visual. Segalanya di niagakan. Bagusnya ada kemajuanlah tapi yang tak bagusnya pendengar kita tidak punya banyak pilihan dalam memilih. Dan jika kita buat album lain selain dari muzik pop dan rock kapak susahlah untuk di terima para pendengar.

Jadi benda ni sudah diterapkan ke dalam minda dan akal masyarakat sejak dulu lagi terutamanya sejak keluaran pertama majalah URTV di pasaran. Dan itulah sebabnya juga majalah-majalah yang seperti itu masih dibaca oleh orang kita. Apa cerita yang ada di dalamnya? Kurang bahan ilmiah di dalamnya kecuali hiburan yang penuh dengan gossip-gossip nakal para artis. Dan jika kita membesar dengan bahan-bahan yang sebegitu apa yang kita boleh expect masyarakat kita akan mendengar bahan-bahan yang lebih serius dan ada mesej?

Saya waktu sekolah rendah dah baca URTV yang dijual di kedai mamak pekan Bruas. Waktu itu kita ingat inilah muzik. Kita pun tak dapat nak beza yang mana satu hiburan yang mana satu muzik. Muzik adalah irama. Irama waktu itu di monopoli oleh komposer tersohor Ahmad Nawab( Datuk). Saya adalah peminat muzik Ahmad Nawab di tahun 70an dulu. Sebabnya banyak elemen progresif dalam kebanyakan lagu-lagu yang digubahnya dan ianya menarik dan sedap di dengar.

Di sini sejak dulu lagi kita di besarkan dengan lagu dan lirik yang bercerita tentang cinta yang gagal dan memuja tak kira pagi, tengahari, petang, malam membawa ke pagi berikut dan itulah yang diterapkan dalam minda kita dari zaman berzaman. Kalau selain dari subjek itu pilihan kita cuma lagu-lagu patriotik keluaran RTM.

Hari ini musim semakin berubah. Saya tahu itu dan positifnya kita lihat anak-anak muda terutamanya semakin selektif dan dapat membezakan apa itu ‘poyo’ dan apa itu ‘cool’.

Mereka semakin faham apa itu ‘rugged’ dalam istilah yang sebenarnya.

Saya tidak salahkan industri dalam hal ini kerana itu juga makna keseimbangan. Tapi kalau dah itu je yang dihidangkan mana keseimbangannya untuk genre-genre yang lain? Majoriti masyarakat kita kurang didedahkan dengan muzik dalam cabang variasi yang berbeza selain pop. Dan Gomen sebenarnya perlu membuka ruang yang lebih banyak untuk penggiat-penggiat yang lebih variasi konsep dan sifatnya.

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.