Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

LAGI PERIHAL KESEIMBANGAN

0 comments

Lagu melayu – Kebanyakan Orang melayu suka lagu melayu. Bila sebut lagu melayu irama yang paling menangkap zaman datang dari berbagai era..50an, 60an, 70an, 80an dan 90an dan muzik masa kini.

Kalau saya menyanyi lagu 50an, tak banyak orang respon..lagu 60an, pun tak ramai juga..70an pun gitu juga…tapi bila saya nyanyi lagu rock kapak dari kumpulan Iklim contohnya..memang ramai orang suka..tua dan muda. Itulah kenyataannya. Kesan ‘rock kapak’ memang nyatanya melekat di hati anak-anak muda di tahun 80an dan 90an dulu.

Lagu-lagu sentimental rock ballad melayu memang ada tarikannya. Melodinya balik-balik gitu je..irama asal dari asas muzik klasikal yang sedih dan kemelayuan, bila dimasukkan elemen distortion dalam gitar elektrik, maka jadilah muziknya slow rock atau rock kapak sebab imej rock dan lirik-lirik lagu sebegini memang berelemenkan lirik cinta yang lemah dan gemalai. Tapi kenyataannya itulah lagu-lagu yang boleh buat duit.

Saya faham banyak lirik cinta ada yang berunsurkan ketuhanan seperti lirik-lirik hasil tulisan Amin Shahab. Sejauh mana dia seiring dan sekata dengan apa yang ditulisnya itu saya tak kisah sangat tapi susunan bahasanya agak menarik dan kefahaman tentang apa yang ditulisnya kita boleh tahu. Saya telah dibiasakan untuk menilai isi dari kulit atau afaal jadi lirik-lirik seperti ‘kekasih awal akhir’dan Suci dalam debu itu memang berkualiti dan kena dengan melodinya..

Saya kenal baik beberapa orang penulis lagu dan lirik popular tanahair kita seperti Adinda Amiro dan Syed Amran. Adinda Amiro banyak menulis lagu hits untuk kumpulan Iklim dan banyak juga duit royalti yang di raihnya terutama pada zaman rock kapak dulu. Orangnya sangat sederhana, cool dan matang. Dan yang paling penting dia faham dengan kehidupannya..

Bukan senang nak bikin lagu ‘killer song’ walau melodinya seakan sama saja..Saya akui itu..

Dulu saya agak pandang sebelah mata juga muzik yang sebegitu tapi masa berjalan dan kita perlu bijaksana dalam banyak hal…dalam menilai juga menterjemah makna ‘nikmat’ yang sebenarnya.

Tadi saya bersembang dengan rakan busking, Syed Amran dan banyak juga yang kami sembangkan terutamanya dalam bab-bab komersial. Bila kita fikir kita menyanyi untuk apa sebenarnya, kita akan lebih faham yang kita ini bukan syok sendiri.

Dulu saya hafal kebanyakan lagu-lagu Ebiet terutama lagu-lagunya yang rare namun kalau kenyataannya lagu ‘berita kepada kawan’ juga yang diingati dan melekat di minda pendengar, kita perlu meraikannya …Dan itulah yang saya lakukan..

Saya suka jika kita bersikap rasional dan proffessional dalam banyak hal.

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.