Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

MEMPRAKTIKALKAN MAKNA HIDUP

7 comments

Aku memang suka pada subjek yang praktikal,yang praktikal itu bukannya yang sehala perjalanannya..perlulah dua hala..kalau sehala..payah juga..Dipenghujungnya adalah keseimbangan,maknanya rasional,bukan emosional..Yang praktikal bukannya yang indah-indah saja,yang tak indah pun indah juga.Itu bergantung pada persepsi individu dalam menilai.Pun tidaklah menafikan yang telah sedia indah.Maksud sebenarnya begitu,bukan begini.Itu saja.Mungkin aku lebih suka pada yang tersirat dari yang tersurat,pun aku taklah menafikan yang tersurat.Bak kata Isham Rais,’apa ada hal’..ha ha ha…
Semua orang ada perjalanannya,dan kamu sedang berjalan dan bermain diatas pentas hidup ini.Berjalanlah,dan disitu ada aku,kamu,sesiapa saja yang suka dan serasi,kita akan terus bernyanyi dan bernyanyi..sampai lewat pagi..
Sebabnya dalam hidup kita hari ini banyak sangat ketidakjujurannya..Terlalu banyak elemen manupilasi..Dan kita janganlah terlalu mudah menilai rupa atau pakaian.
Semua orang ada jalannya sendiri.Rahmat Haron,Black,Kulup Sakah,Sham Fardush,Din Korea,Nik,Nan Blues,Ubi Lepih,Syed suami Hanim,Pyan Habib,Ben Ludin,siapa lagi yang tak sempat untuk ditulis?Isham Rais,Syed Busker..ramai lagilah..Semuanya kawan gua..Semuanya ada jalan hidup yang tersendiri..Masing-masing tidaklah sama acuannya.Tapi kita masih boleh berkumpul bersama,bercerita..berkongsi pendapat,tentang apa saja yang kita rasa selesa..Aku tidak suka menilai manusia dari segi rupanya.Aku suka menilai apa yang seadanya ada pada dia..Mana mungkin aku ikut jalan kamu,dan mana mungkin kamu ikut jalan aku..Kita punya jalan masing-masing..Berjalanlah..Jalan lain-lain,tujuannya sama.Aku percaya itu.
Kita boleh bermuzakarah,dan dari situ kita akan lebih kenal,lebih relaks..Dalam suasana yang rasional..
Aku lebih suka menonton show penyanyi Rafique Rashid dari menonton show M.Nasir..Dan alasannya tentulah aku ada.Nasir tak boleh main gitar,nyanyi pun suara kat hidung je la ni,tak sama macam zaman dulu dia,tu sebab dia dah tak boleh nyanyi lagu kepadamu kekasih,suatu masa,dan lagu-lagu masa zaman Kembara dia.Tak sedap langsung suara dia la ni.ha ha ha..Tu sebab kalau dia bagi aku free tiket atau dengan transport sekalipun untuk tengok show dia,aku tak akan pergi..Baik aku tengok Nik atau Nan busking,lagi berfaedah dan enjoy..ha ha ha..Dan pada aku dia tak lebih dari hampas kelapa saja.hehe..Rafique pulak sangat bagus,dari segi kreatif,finger picking dia sangat bagus,tak berkepentingan sangat,very entertaining,pendekata sesuai dengan selera akulah..Sangat  sayang sebab dia tak dikenali disini,yang kita pun telah sedia maklum,orang-orang kita ni kebanyakannya menilai sesuatu itu melalui parasnya dan rupanya yang sebenarnya bengong disangka pandai.Dan kamu pun boleh kondem aku macamana aku kondem orang lain,tak ada hal.Aku ok saja..Sebab aku hanya menyatakan pendapat aku,boleh setuju atau tidak setuju..Kita duduk dimukim kejiwaan,tak ada batasan..tak kira lara atau sengsara,atau senang atau susah..Tak ada batasan beb..hehe

Aku ingat lagi suatu masa dulu, ke kedai buku dengan seorang kawan.Aku beli buku penulis Kemala,yang berjudul ‘Ayn’.Kawan aku ni tanya aku, kau tak suka penulis ni sebab kau kata macam baguslah,apa lah..apa pasal kau beli juga buku dia?ha haa ha..aku cakap dan nnyanyi kat dia..THE ANSWER MY FREN,IS BLOWIN IN THE WIND..THE ANSWER IS BLOWIN IN THE WIND..dan kami sama-sama gelak..ha ha ha….
img_2250

Share This Article On Facebook

468 ad
  1. nikbinjidan says:

    ya kita smua punya jalan sendiri..dan kita bebas memilih jalan apa yg mau kita tempuh.

    jalan lurus,jalan sesat,jalan berlobang atau jalan mati?

  2. salam ya bro meor…wa ibaratkan karya ciptaan lu bagaikan sebuah mercedes. tapi lu lebih suka memandunya di jalan kampung, yang berlopak, tidak rata dan ada kalanya ada samseng yang bakal merompak. tapi itu cara lu, kehendak lu, dan wa hormat dengan apa yang lu mau.

    yang jalan kat highway pulak kebanyakkannya yang plastik, fiber dan gentian lain walaupun berjenama gah. Malah pemandunya amat takut walaupun untuk merempuh lubang sebesar lubang hidung cuma.(macam tokeh lunchai tu la…aheerrr)

  3. jati malaya:hahaha..dia bak kata doel sumbang dalam lagunya’yang matanya hijau akan harta,konon konon gila kemewahan’

  4. aznan aziz says:

    Rafique Rashid!Itu antara member kita yg ‘pure soul’..’soul is pure’.Bakat dan kebolehannya standard antarabangsa beb.Tapi dia tak kejar tu smer.Rashid cuma berbasikal antara PJ D’sara KL.Kadang2 boleh sampai Thailand.Dia mengejar sesuatu di hujong jalan.Ride on my friend.

  5. aku tak sependapat dengan syed hussein alattas tapi aku tak pernah miss beli bukunya. pasaipa?

    aku punye pasailaa..

  6. nan:ya betul..rafique,very talented performer..

    kulupsakah:ha haah aa..syed husseinn alattas..?hahaha

  7. “Mana mungkin aku ikut jalan kamu,dan mana mungkin kamu ikut jalan aku..Kita punya jalan masing-masing..Berjalanlah..Jalan lain-lain,tujuannya sama.Aku percaya itu”

    mantap ayat ni,

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.