Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

MH 370 – HAKIKAT SEBUAH PERJALANAN

0 comments

Hidup ini adalah sebuah perjalanan yang panjang, penuh dengan siri-siri bahagia juga derita dalam meniti prosesnya. Kita tidak mampu mengungkapkan segala rahsia yang terkandung di dalamnya. ada yang mampu kita hurai, ada yang berbelit, ada yang langsung kita biarkan saja menjadi persoalan dan misteri.

Ada yang nyata, ada ada yang tidak nyata. Ada yang kita dapat jawapannya, ada yang akan tergantung di langit sana menjadi rahsia dan kebesaranNya jua.

Begitu jugalah apabila kita memperkatakan tentang berita paling hangat saat ini atau tahun ini yang sedang berlaku di negara kita ini bahkan menjadi tajuk berita utama di seluruh dunia juga.

Segalanya tentang MH370 – pesawat Malaysia Airlines ( MAS) yang membawa lebih 200 penumpang dan 12 anak kapal yang hilang dari radar ketika dalam penerbangan ke Beijing sabtu lalu.

Di mana-mana saja, di kedai kopi, lepak-lepak sembang dengan kawan, di parlimen, di kaki lima, hatta jika pengemis bersidang sesama mereka pun topiknya tidak lain dan tidak bukan – MH370

Saat artikel ini disiapkan dan sehingga ianya disiarkan nanti, saya tidak pasti samada MH370 sudah atau belum kita temui. Ini bukan berita biasa, ini berita luar biasa. Dunia sedang melihat Malaysia dan mana yang masih belum kenal Malaysia, Welcome To Malaysia!

Bersempena Tahun Melawat Malaysia 2014 yang berlangsung tahun sepanjang tahun ini, secara tidak langsung ianya mempromosikan Malaysia di mata dunia.

Kita adalah pengembara, pesawat terbang dengan kendalian juruterbang dan anak kapalnya, untuk menuju destinasi. Ratusan penumpang yang terlibat juga adalah pengembara. Masing-masing dengan misi mereka masing-masing.

Malapateka datang bukan kita yang minta. Kita kalau boleh tentulah mahu yang indah-indah saja yang dihidangkan untuk kita.

Tapi cerita tentang Tuhan dan ciptaannya, itu kita jangan nafikan. Seperti lautan yang tidak sepenuhnya kita selami, apatah lagi tabir langit hanya sedikit yang mampu kita ungkapkan.

Di penghujungnya, apabila segala daya sudah kita usahakan, yang hanya kita mampu lakukan hanyalah berdoa selain berusaha.

Tidak hairanlah atas namanya usaha, Raja Bomoh Sedunia Nujum VIP” Ibrahim Mat Zin pun turut terlibat memainkan peranan mambantu pihak kerajaan menggunakan kaedah tradisional, nyatalah pada kita yang zahir dan batin itu saling perlu memerlukan.

Saya faham situasi mereka yang prihatin dan terdesak, apa saja jika ianya dapat membantu menyelesaikan masalah dan kebuntuan, lakukanlah atas namanya usaha walau ianya agak janggal dari segi adat dan kepercayaan.

Dan nyatalah perlakuan bomoh terkenal tersebut telah mengundang caci-maki dan lawak jenaka masyarakat di dalam dan seluruh dunia.

Bagi saya, apa saja yang kita mahu lakukan dengan niat untuk membantu, itu tetap satu perkara baik. Segalanya bergantung pada nawaitu kita.

Cuma jika benda yang dilakukan atau ritual yang janggal di mata masyarakat, budaya dan kepercayaan, eloklah tertutup agar tidak mendatangkan fitnah. Kesannya kini ianya sudahpun menjadi bahan lawak dan jenaka masyarakat dalam dan luar negeri.

Teringat saya akan kisah seorang sahabat yang berhadapan dengan situasi yang terdesak untuk menyelamatkan anak sulungnya yang berhadapan dengan sakit kronik dan kritikal.

Sahabat saya ini akan melakukan apa saja usaha jika itu mampu menyelamatkan nyawa anaknya yang genting saat itu.

Sehinggalah satu ketika, atas arahan dan petua seorang bomoh, beliau sanggup berendam tujuh kali di tepi laut dalam waktu senja yang hening. Habis basah segala pakaian yang dipakainya waktu itu. wajib pula membuang terus pakaian yang basah itu ke laut.

Untuk ke laut terdekat pula bukanlah satu perkara yang mudah kerana laut yang paling dekat pun jaraknya lebih 6o km dari Kuala Lumpur. Tapi demi sebuah cinta yang tak terhingga nilainya, si ayah sanggup melakukan apa saja jika itu yang terbaik untuk anaknya.

Bukankah apa yang sahabat saya ini lakukan suatu perkara yang di luar dari kebiasaan manusia yang normal? Tapi atas namanya usaha, kita akan melakukan apa saja jika keadaan mendesak.

MH370 yang hilang lenyap tanpa kesan? Bukankah ini siri misteri untuk menambah koleksi misteri yang namanya kehidupan seperti kita mendengar lagu Ebiet yang judulnya ‘ Dua Minit Ini Misteri’ yang terdapat dalam album Camellia 4 nya yang hebat dan berkualiti itu?

Segala pandai akal dan kemajuan sains dan teknologi telah para bijak pandai dunia gunakan semaksimunya untuk cuba menyelesai dan menghuraikan persoalan yang kebanyakannya hanya mengundang spekulasi belaka, namun perkara yang di luar jangkauan akal mana mampu kita huraikan?

Kita perlu biasakan dengan keadaan dan suasana yang tidak biasa hari ini, bersempena menyambut kiamat yang akan tiba. Bila ianya akan terjadi, itu kita tidak tahu, tapi perjalanan waktu bukanlah kita dapat hentikan. Segalanya berpunca dari kehendak dan sikap kita sendiri.

Kemarau, sungai dan bekalan air yang berkurangan, cuaca yang panas dan berjerebu dan berbagai lagi. Inilah neraka dunia yang sedang kita hadap. Penghuni dunia juga semakin gila dan rakus dalam permainan mereka, apa yang mereka peduli tentang hijau hutan dan nilai sebuah keamanan lagi?

Apapun saya percaya, MH370 bukanlah sebahagian dari cerita biasa yang jelas dan nampak di mata. Ianya menjangkau akal fikir kita. Namakan apa saja yang ghaib, makhluk halus? Jin? Alien ? black hole? Bermuda Triangle?

Apa saja akan berlaku, jika Dia mahu itu berlaku. Segala hikmah dan malapetaka yang terjadi hanyalah untuk kita renungkan bersama.

KOLEKSI ARTIKEL MALAYMAIL ONLINE

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.