Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

mimpi yang realistik..

0 comments

Gua suka mimpi yang realistik.gua makan,gua rasa.bukan mimpi yang gua tak boleh nak capai..itu bukan realistik..itu angan-angan.gua memang selalu bermimpi..tapi sebab gua tak percaya pada mimpi,jadi ianya tidaklah menjadi hal dan masaalah pula.
realisitik itu kenyataan..apa yang kita sedang lalui adalah realistik..bercerita pun kita cerita benda yang realistik..sebab bagi gua,gua suka duduk dimana gua sedang berada..kawan-kawan ada yang senang,ada yang susah..jadi bila berjumpa kita tak bercerita tentang susah atau senang..kita bercerita tentang kehidupan yang nyata..sambil kita sedut asap kehidupan ini seadanya kita.ketawa kalau ianya lucu yang membahagiakan,sedih kalau ianya menyentuh perasaan.jadi itu watak kita yang telahpun direncanakan..

katakanlah,kawan gua..mak dia seorang pelacur kelas tiga..yang kawan gua ni dah hidup sukses..diberi cukup makan pakai,sekolah..semua cukup hasil duit lacuran…dan bila dia sudah senang lenang..dia mengeluh pada gua..dan dia mengutuk kerjaya ibunya yang menjadi pelacur..malu,aib,segalanya yang tak baik tentang ibunya..gua akan cakap..lu gagal beb!!lu pergi sujud ..cium tangan mak lu..lu boleh terus hidup sebab ibu lu..perihal kerjaya tu..anggaplah watak dia dimukabumi ini..selainnya..serahkan pada yang maha kuasa..buruk baik laku kita nilainya telahpun dihukum oleh masyarakat yang suka menghukum dari memahami..ya,kalau dia silap..itu perjalanan takdirnya..ianya karma..hukum alam..qada dan qadar..sebab yang tak baik disisi kita itu ada baiknya juga disisi dia yang menjadikan..kita tak tau..kita cuma dapat mengagak berdasarkan nilai kalkulatif kita sebagai manusia yang punya akal fikir..akal fikir kita ni bukannya betul sangat..sebab ianya berkepentingan..ianya sama macam kita melihat dunia,yang penuh berkepentingan.berbeza dengan Tuhan..kita umpama semut,,walau tekun bekerja,saling bertaut..bila tiba masa..titis hujan turun..mati,dipijak oleh manusia..pun mati..
segalanya mungkin pada dia..pada kita?hahaha..dalam diri kita ini penuh dengan sifat-sifat malaikat dan iblis..semuanya ada dalam diri kita.ada duit kita hidup.tak ada duit kita mati.sampaikan kita sedang bertuhankan duit.berdoa siang malam untuk dimurahkan rezeki.rezeki itu duit lah…

katakanlah,seorang kawan gua yang bapaknya seorang pencuri kelas tiga yang kerjanya mencuri yang ala kadar saja.dengan duit hasil curi itu ditanggung kawan gua ni bersekolah,makan dan pakai.semua cukup..dan kawan gua datang pada gua,mengutuk kerjaya bapaknya .gua akan cakap..lu gagal beb!!lu pergi sujud..cium tangan bapak lu..lu tak tau apa benda pun pasal hidup..itu saja.

sama juga dengan cerita dalam kitab mahabrata.indrajit anak rawana yang mati ditangan laksamana adik seri rama.indrajit bertemu dengan hanuman,anak seri rama.ya,dia mengaku yang bapaknya adalah lambang kejahatan sejagat.dan dia tahu semuanya tentang hukum alam dan karma.yang jahat dibalas jahat.tapi dia tetap menyebelahi bapaknya walau watak dia bukanlah seperti bapaknya..hanya kerana dia seorang BAPAK..itu sudah mencukupi..sebab dari bapak dan ibunya..dia lahir kedunia..jadi tidak salah bagi dia..dan dia tahu bapaknya akan mati..sebab itu memang hukum alam..

apa bezanya dengan nabi Adam yang anaknya habil dan qabil..watak baik dan watak jahat..tanpa ada yang jahat,mana mungkin yang baik akan dilihat baik?

jadi beruntungkah yang baik itu?pun tidak juga…kalau cuma berpura-pura baik..maknanya kita hanya menipu diri sendiri..kita boleh tipu sesama kita.tapi mana mungkin kita dapat menipu Tuhan semesta alam…

oleh sebab itu..marilah kita sama-sama melihat kejadian alam ini dengan matahati..sebab ianya lebih adil dan saksama..dalam hati ada mata..mata yang didalam tidak ada nafsu..mata yang zahir ada nafsu..mata yang didalam?mata siapakah itu?hahaha…

Share This Article On Facebook

468 ad

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.