Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

SEJENAK DI BANGKU EGOIS

0 comments

Saya adalah antara peminat tegar muzik lama, era 70an terutamanya. Inilah masalahnya juga kerana saya masih suka mendengar muzik lagu irama 70an yang pelbagai rentaknya dari lagu era masa kini.

Inilah masalahnya juga mengapa saya hanya menyanyikan hanya sekali sahaja lagu penyanyi Yuna sewaktu busking. Menghafal liriknya yang bagi saya hanya di tahap SRP memanglah menduka-citakan jiwa saya walaupun melodinya adalah sekual muzik dan pengaruh Beatles yang agak jazzy dengan kord-kord jazz yang macam cerdik. Pun saya cuba juga menghabiskan bait-bait lagunya demi menghormati kerjaya busking saya.

Lirik yang bagus perlu punya nilai sastera yang tinggi dan bijak. Itu sebab sajak Rumi, Iqbal, Hamzah Fansuri antaranya masih diingat sehingga ke hari ini sebab susunan bahasanya yang menarik. Kalau buat lirik seperti awal karier Beatles seperti lagu P.S I love you, itu waktu budak sekolah form 2 bolehlah…Sekurang-kurangnya bagus kita layan Beatles waktu era matang mereka dengan album Sgt Pepper, Revolver atau Abbey Road.

Maka apabila kita menyanyikan lagu ‘im only sleeping’, kita memang maksudkan…apabila kita menyanyikan lagu ‘strawberry field forever’, kita memang maksudkan…Apabila kita menyanyikan lagu ‘nothing’s gonna change my world’ pun kita memang maksudkan…

Ini yang selalu saya kesalkan tentang muzik indie hari ini. Penguasaan bahasa mereka sangat lemah, walau itu mereka katakan ‘karya yang jujur yang lahir dari hati’.

Dan inilah juga sebabnya saya masih tidak dapat nak bandingkan muzik lama dengan baru kerana
muzik lama itu telah mencapai tahap sempurnanya, Apa yang ada hari ini hanyalah ikutan atau sekual sahaja…

Sekurang-kurangnya kefahaman tentang hidup itu perlulah mencapai tahap matang walau belum mencapai ‘Nirvana’. Ini kalau setakat muzik untuk selera halwa kanak-kanak menengah, payahlah…

Macamana pemikiran kita nak berkembang seiring dengan lagu dan zaman?

Pun seperti saya katakan tadi, demi menghormati kerjaya saya, saya layanlah juga seadanya…

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.