Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

SELANGKAH KE ALAM SURREAL ( YANG TAK LEPAS )

0 comments

Baru-baru ini sewaktu saya sedang bernyanyi bermuzik datanglah seorang pemuda yang umurnya dalam lingkungan 30an menghampiri saya.

Dia tidak memandang saya pun..renungannya sinis dan sekali lalu. Berkopiah hitam, bertongkat, memakai blazer dan berkain lusuh, bercermin mata ala budak-budak zaman sekarang.

Melihat gaya pemuda itu yang mungkin sedang ‘isim’ hati saya rasa tak sedap dan tidak selesa. Sebelum ini memang ramai orang gila, isim, pencari jiwa datang kepada saya dan angin yang mereka bawa itu sepoi-sepoi dan mereka cool-cool belaka.

Selagi tidak mengganggu itu tidak mengapa, tapi pemuda yang ini seakan ada sesuatu yang tersangkut dan tidak lepas dalam dirinya.

Hand-phone cap ayam nya dua tiga kali terjatuh juga cermin matanya.Tiba-tiba dikeluarkannya sebuah peti kecil dari koceknya.

Peti tersebut kalau yang besar itu seperti tempat menyimpan harta karun tapi si pemuda ini tadi yang kepunyaannya itu kecil saja.

Dikeluarkannya satu persatu duit syiling thailand dan dicampakkannya( tanpa memandang ke arah saya) ke beg gitar saya yang terbuka luas itu. Kemudian segala sampah dan habuk-habuk habis dicampakkannya sekali, termasuklah lencana sekolah yang tertulis sekolah Alor Setar.

Gayanya seperti orang kaya yang angkuh dan segala habuk-habuk itu mungkin dirasakannya itu duit. Saya rasa tak seronoklah waktu itu sebab pemuda itu sedang duduk di dalam dunia yang dirasakannya hanya dia saja yang betul dan yang paling tak best mungkin dia perasan yang dia itu seorang wali.

Lama juga dia berdiri depan saya. Saya malas nak layan budak macam ini lalu saya pun mintak tolong polis bantuan tolong tengok-tengokkan. Saya cuma khuatir kalau angin dia meletup sebab gaya nafas yang disedut turun naik itu keras dan tidak relaks.

Bila kita nak belajar itu agama atau mengenal Tuhan ni, yang paling asas kita wajib letakkan di jiwa, bukan minda. Kalau letak di otak kita kemahuannya sangat terbatas dan berkemungkinan besar wayar boleh putus sebab otak untuk kita fikir sebagai manusia.

Ilmu Tuhan itu luas dan ia bukannya ilmu hukum. Maka wabiblah kita letakkan di jiwa yang tidak terbatas. Maknanya kita perlu tahu di mana letak kefahaman kita itu.

Jiwa kita memang cool dan tidak ada elemen material atau kebendaan di dalamnya. Kalau ada maknanya tak lepaslah. Kalau perasan kita ini orang terpilih, sufi atau wali lagilah tak lepas. Jadi biasanya kehendak jiwa itu elemen yang tinggal diam di dalamnya adalah ketenangan dan damai.

Tapi berkenaan hal pemuda isim itu tadi, dia sedang mengalami proses dalam menuju kesempurnaan. Kita nak menghukum pun tak bagus juga, cuma di waktu itu mood saya memang tidak selesa dengan kehadirannya, sebab dia tidak cool, itu saja!

Live clean
Let your works be seen
Stand firm
Or you gonna feed worm
(CHORUS)
One baldhead tell me say
This here baldhead tell me say
Put one me clothes and come with him
And mek we go to church Sunday
Soul seekers I say
Jacket and tie come tell me say
Clean clothes come tell me say
If me come with him
And go to church this Sunday
Soul seekers I say
CHORUS
Dis here one come tell I say
Another one come tell I say
If you want to be saved son
Got to go in a grave son
Pack of bullshit
That is bullshit I say
The other one come tell I say
If you want to be in the light son
You’ve got to love Jesus Christ son
That is fantasy
Whole pack of ignorance I say
CHORUS
Then the parson tell I say
If I want to be pure within
I’ve got to come confess my sins
Another pirate I say
CHORUS
Dis here one come tell I say
Do you think it is wised
That I should get baptized
But when I realized
It was the devil in disguise
Dis here one come tell I say
Another one come tell I say
To be in the light
Got to take Jesus Christ
You’re talkin’ like gladness
But that is madness I say

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.