Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

Titian Hidup

0 comments

Jika diterjemahkan ayat-ayat di dalam surah Al-Fatihah itu ke dalam kehidupan kita di dunia ini, ya..memang kita sedang menterjemahkannya bersama suratan dan takdir yang sedang kita lalui. Kita sedang menitinya..lurus, kiri atau kanan dan sebagainya. Kita jatuh, dengan kudratNya kita bangun. Kita berdiri, berjalan bahkan berlari segagahnya kita, pun jika di dada kita penuh dengan nada yang sombong, pun ianya tidak bermakna..bahkan nilainya seperti hampas kelapa adanya, mungkin lebih dari itu, kerana hampas kelapa pun berguna juga untuk kehidupan kita.

Jika dikatakan kita bersolat atau beramal itu untuk mengharapkan ganjaran pahalanya, permintaan yang terbaik bagi saya adalah tenang jiwa. Kerana jika jiwa kita tenang kita tidak akan mengharapkan sebarang balasan berbentuk ganjaran pahala dan sebagainya. Tenang jiwa akan bikin kita neutral seadanya. Jika solat atau ibadat itu membawa kita ke lembah dendam dan haloba, itu mungkin ada yang tidak kena di dalam jiwa kita, sebab solat adalah suatu ritual penyerahan yang suci.

Saya selalu membeli nasi lemak kukus di sebuah kedai berhampiran rumah saya. Bosnya adalah seorang nenek. Perniagaannya memang maju dan nenek itu saya suka perhatikan gelagatnya. Gayanya macam orang kaya dan penuh confident sekali. Saya tidak dapat membaca apa yang ada di dalamnya, cuma dia mungkin suka menonjolkan barang kemas yang tersusun di lengannya dengan gaya seorang nenek yang cukup hebat. Mungkin itulah harga kepuasan untuk siri kebahagian dan kekayaan kita di dunia yang fana ini.

Sewaktu busking di KL Sentral juga banyak siri-siri kehidupan yang dapat kita tonton. Saya suka memerhatikan kemesraan seorang nenek dan suaminya mungkin. Mereka sangat loving walaupun dalam kadar yang sangat sederhana mungkin. Setiap hari nenek itu akan membawa sebungkus plastik yang agak lusuh berisi barangan. Mereka bagi saya adalah antara subjek kebahagiaan yang nyata dan saya menghormatinya. Saya tak tahulah apa keadaannya di belakang saya. Apa yang dapat saya faham adalah apa yang sedang saya tonton dan ianya memang menarik dan saya salute pasangan itu.

Duit yang banyak bukanlah jawapan kita di dunia ini. Ianya hanyalah ujian untuk kita memahami apa makna ysng ada di dalamnya. Duit yang sikit juga memasaalahkan kita. Ha ha ha..Apapun selagi ada kudrat dan akal..berusahalah..Insyaallah

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.