Notes:

untuk pesanan album-album meor yusof aziddin boleh sms 012-5901798..tq

Yang ada hanyalah KITA

0 comments

Apabila Neil Amstrong pertama kali mendaratkan kaki ke bulan, ianya menjadi kebanggaan dan sejarah kepada kita para manusia. Saya rasa ada rasa bangga dalam diri beliau ketika itu tetapi itulah seperti katanya selepas kejayaan itu, yang maksudnya lebih kurang – betapa kerdilnya beliau ketika berada di alam semesta. Betapa kita manusia itu umpama huma sesama kita, tidak punya apa langsung melainkan nyawa untuk mensyukuri nikmat ‘hidup’ dan ‘Rasa’.

Apalah kegemilangan walau setinggi manapun kita ini jika dibandingkan dengan sifat dan kejadian alam dan pencipta. Sedang kita masih berakus-rakusan menghitung laba dan kuasa, mahu kemanakah kita dengan sifat yang tamak itu?

Apabila saya duduk melepak sambil menonton channel History yang bercerita tentang alam semesta yang maha luas tak bertepi itu, saya bayangkan si A sedang sibuk mengira-ngira hartanya yang dirasakannya tak pernah cukup itu, si B pula sedang memasang angan-angan untuk berkuasa seakan menjadi orang kanan Tuhan. Si C pula sibuk mahu berbunuh antara sesama sendiri demi kepentingan duniawi. Bukankah kita bila-bila masa boleh padam? Bukankah kita ini hanya berjalan di atas skrip ceritaNya?

Boleh saja jika watak kita itu penuh saja dengan sikap tamak dan haloba dek kerana lupanya kita tentang siapa kita. Cuma malang jika kita dalam keadaan yang begitu, sangat malang hidup sebagai manusia yang jenis begitu.

Semua kita ada itu nafsu, lenyapkanlah perlahan-lahan dan seimbangkan seadanya kerana itu bukanlah jawapan selama kita masih di sini.

Apalah kita ini jika dicampakkan kita di tengah cakrawala yang maha luas dan hebat itu. Mana hebat kita tika itu? Mana harta kita tika itu? Mana keluarga kita tika itu? Yang hanya ada ‘KITA.’

johann Sebastian Bach (1685 – 1750)

Orchestral Suite (Ouverture) No. 3 in D Major, mov. II – Air, BWV 1068

Composed by Johann Sebastian Bach in 1717, during his years in K├Âthen, Germany.

Share This Article On Facebook

468 ad

Comments are closed.